O moderní mobilitě, a to ne až tak vzdálené, se mluví jako o mobilitě, která bude nejen autonomní ale zároveň i velmi plynulá, bezpečná nejen pro sebe ale i pro své okolí a sdílená. Jiným způsobem by se dalo říct, že na silničních komunikacích budou jezdit vozidla, která budou komunikovat vzájemně mezi sebou a zároveň i se svým prostředím. Tato komunikace je zkratkově nazvaná jako V2X. Základem této zkratky je několik dalších druhů komunikace s vozidlem. Jak již bylo naznačeno, všechny tyto typy komunikace se snaží zejména předcházet dopravním nehodám, dopravním zácpám a podporují autonomní řízení. V Porsche Engineering vyvíjí funkce V2X, které budou určeny sériové výrobě a jak sami uvádějí, velkou část práce v tomto řešení bude obstarávat umělá inteligence.
Celý systém bude fungovat na vzájemné komunikaci mezi subjekty. V momentě, kdy jedno z vozidel jako první zaznamená nějakou překážku na silnici, algoritmus danou překážku definuje a spustí se varovný signál. Zároveň bude tato překážka uložena na cloudovém serveru, který o dané překážce bude informovat všechna blízka vozidla v okolí. Ta zprávu o překážce zaznamenají a zaměří svojí vzdálenost od ní. Výsledkem tak je, že nejen vozidlo, ale i samotní řidiči o překážce vědí s dostatečným předstihem a mohou na ni patřičným způsobem reagovat. Do budoucna by pak vozidla nekomunikovala pouze mezi sebou, ale i mezi chytrými telefony chodců či jinými zařízeními ze svého okolí včetně sadou semaforů. Krom všech těchto zmíněných výhod, bude celý systém zefektivňovat asistenční systémy řízení ADAS. V tomto ohledu slaví největší pokroky v čínském městě Wuxi kde je mnoho semaforů napojeno na dopravní řídící centrum, které řidičům dává signál o zbývající času svícení zelené barvy. Wuxi je v Číně předním centrem pro rozvoj V2X komunikace mezi vozidly a jejich okolím. K jednomu z mnoha testování patří například testování senzorů, které zaznamenávají, jeli jízdní povrch kluzký. Tato informace je poté přeposlána na centrální server odkud je následně přeposílána do dalších vozidel, které se v dané oblasti pohybují. Dále je plánováno několik rozšíření pro tyto technologie. Jde zejména o propojení semaforu s tempomatem, který by omezoval rychlost tak, aby řidič na semaforech čekal co možná nejkratší dobu a jízda by tak mohla byla efektivnější. Možné je také zavedení digitálního trojúhelníku, jenž by do všech blízkých vozidel vyslal signál o stojícím vozidle, jenž signál vyslalo.
K pokrytí spojení všech těchto komponentů přispívá buď WIFI společně s jednotkami umístěnými na silniční infrastruktuře, jenž napomáhají s přenosem signálu nebo stabilnější klasické mobilní sítě jejichž nejnovější verze pro dané použití je založena na 5G. Použití mobilní sítě je mnohem využitelnější i pro vývojáře z Porsche Engineering. Přesněji aby člověk či větev na vozovce byly vnímány jako potenciální objektu pro zastavení či zvýšení pozornosti a naopak například listí či igelitová taška pouze jako objekty, na které není nutné brát zřetel. Dále je také nutné, aby toto vnímání fungovalo za jakýchkoliv podmínek. K tomu v Porsche využívají nástroj PEVATeC (Porsche Engineering Virtual ADAS center), který reakce na tyto objekty za různých situací testuje virtuálním způsobem. Například jde o již zmíněnou větev na vozovce, kterou systém otestuje za záři slunce v pozadí, za tmy, mlhy, hustého deště, atd.. Po dostatečném ověření reakcí senzorů a neuronové sítě, je daný software otestován v reálných podmínkách. Zde je testováno, jak rychle mohou být data přenášena za vyšších rychlostí. Při rychlostech 100 km/h zůstávají přenosové rychlosti téměř konstantní, tedy 1 Gb/s pro přijímání dat a 150 Mb/s pro odesílání. Při rychlostech nad 200 km/h se rychlost příjmu dat nemění, rychlost odesílání je o něco málo menší a to 120 Mb/s. V obou případech tak lze konstatovat, že rychlost přenosu dat je dostačující a 5G je pro tyto potřeby vhodným řešením.
V momentě, kdy bude pro tento způsob řízení vše připraveno jak z hlediska technického, tak i legislativního, doprava bude nejen bezpečnější, ale pro mnohé jistě i ekonomicky výhodnější. Ovšem až celkové nasazení do plného provozu s většinovou účastí všech možných přítomných na silničních komunikacích a v jeho okolí, ukáže jak bude daný systém fungovat v praxi.