web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Články odebírat
novinky

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

PAVEL ŠTĚPÁNÍK

Že je kybernetická bezpečnost neodmyslitelnou součástí i v oblasti autonomní mobility nám velmi poutavě přiblížil v rozhovoru náměstek ředitele NÚKIB, Mgr. Pavel Štěpáník, LL.M., který řídí sekci strategických agend a spolupráce.

Ochrana datových toků ve sdílených dopravních prostředcích

Závěr roku 2024 přinesl výsledky výzkumného projektu ProDaTrans (CK03000040 Ochrana datových toků ve sdílených dopravních prostředcích), tříletého projektu financovaného z prostředků Technologické agentury ČR v rámci Programu DOPRAVA 2020+.

AUTONOMNÍ MOBILITA V ROCE 2024 - ČÁST 2

V první části tohoto článku jsme se ohlédli za nejvýznamnějšími událostmi a technologickými pokroky, které formovaly svět autonomní mobility v roce 2024. Zaměřili jsme se především na globální trendy, legislativní změny a klíčové technologické milníky. Ve druhé části se posuneme blíže k domovu a zaměříme se na vývoj autonomní mobility v České republice. Podíváme se také na důležitá globální strategická partnerství a jejich vliv na budoucnost mobility. V neposlední řadě se zaměříme na umělou inteligenci, nebo jaké novinky byli k vidění na velkolepém veletrhu CES 2025 v Las Vegas.

AUTONOMNÍ MOBILITA V ROCE 2024 - ČÁST 1

Výzkum a vývoj autonomních vozidel je bezesporu dynamickým prostředím. Téměř neustále se v tomto oboru něco důležitého, nebo při nejmenším zajímavého děje. Vytvořit si tak ucelený přehled o inovacích a technologických novinkách proto může být poměrně složitý oříšek. Příchod nového kalendářního období je tak ideálním časem pro rekapitulaci toho nejzajímavějšího. Z toho důvodu přinášíme rozsáhlý přehled těch nejzajímavějších událostí za uplynulý rok rozdělený do dvou částí. V první části prověříme, jak si vedli jednotlivý technologičtí udavači trendů, jaké nové technologie představili světu, nebo do jakých měst rozšířili své testovací a komerční aktivity. Dále se pak dočtete, jaké zásadní novinky a legislativní změny byly v minulém roce přichystány na úrovni Evropské unie. Co se tedy v roce 2024 zajímavého událo?

Digiteq Automotive

Pozvání přijali Jan Soukup a Lukáš Provázek ze společnosti Digiteq Automotive. Náš rozhovor se týká jejich práce ve Digiteq Automotive, vývoje softwarových a hardwarových řešení v automobilovém průmyslu, asistenčních systémů ADAS a monitorovacích systémů DMS. Zeptali jsme se jich také, co si myslí o budoucnosti autonomních vozidel, a co by poradili uchazečům o zaměstnání v oblasti autonomní mobility.

Christian Merkt

Vyhlídka autonomních dopravy a jejich benefitů nebude možná bez široké spolupráce - nejen regionální spolupráce zahrnující místní zúčastněné strany, ale také mezinárodní spolupráce za účelem sdílení aktuálních znalostí, osvědčených postupů a definování požadavků na bezpečnost. A právě proto aby mohly být posouzeny dopady na dopravní bezpečnost, na uživatele a společnost s cílem harmonizovat evropské úsilí v oblasti výzkumu a inovací a aby se urychlilo obecné povědomí o inovativních technologiích a službách autonomní dopravy byla v roce 2021 zřízena evropská iniciativa CCAM Partnership. O tom, jakou roli tato organizace hraje, hovoříme s jejím novým předsedou, panem Christianem Merktem.

V Praze proběhne závěrečná konference k projektu: Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu

Představení výsledku projektu „Systematizace neřidičských aktivit při řízení v autonomním módu“ proběhne v rámci konference 9. října 2024 v budově Ministerstva dopravy ČR na adrese nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12, 110 15 Praha 1 v čase 13:00 – 18:30. Na konferenci jsou zvání všichni, kteří mají o tuto tématiku zájem a přihlásí se na přiloženém odkazu v článku. 

Autonomní doprava ve světle recentní právní úpravy umělé inteligence

Umělá inteligence zažívá v posledních letech nebývalý rozmach a pozadu nemůže zůstat ani právní úprava. Rozvoj generativních modelů však poněkud upozaďuje autonomní dopravu včetně vývoje autonomních vozidel („AV“) a jejich specifickou regulaci. Hovoříme-li o AV, máme v tomto článku obecně na mysli jak aktuální částečně autonomní vozidla, tak i budoucí více a více autonomní. Článek představuje recentní vývoj na poli právní úpravy umělé inteligence, tedy především přijetí tzv. AI Aktu a jeho dopad. Dále porovnává jeho jednotlivá ustanovení se speciálními právními předpisy EU dopadajícími na umělou inteligenci. Zvláštní pozornost si zaslouží otázka odpovědnosti za škodu způsobenou AV. Článek stručně zmiňuje právní úpravu třetích zemí i další požadavky na úpravu umělé inteligence včetně eticko-právních aspektů.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11