Při testování ADAS systému je vždy důležité přemýšlet o tom, jak by se zaběhlý způsob testování dal provést více efektivněji, jak ho udělat co nejvíce reálným, jak ho udělat co nejrychleji opakovatelným anebo také jak ho provést co možná nejlevnějším, ale kvalitním způsobem. K testování ADAS systémů jsou použity nejrůznější pomůcky, včetně měkkých cílů, které mohou simulovat chodce, či jiné lehce zranitelné účastníky silničního provozu. Chodci jsou při testování umístěni na pohyblivé platformě, která je řízená servopohonem. Chodec by měl mít pohyblivý kloubový aparát, který by měl simulovat chodcovu chůzi či běh. Měl by tedy vypadat co nejvíce reálně. Stejně tak by měl být z co možná nejměkčích materiálů, aby při nárazu nepoškodil vozidlo, ale ani sebe. Všechny tyto vlastnosti se snažili vylepšit AB Dynamics, což je jeden z předních představovatelů testování systémů, společně s Dynamic Research, Inc. (DRI). Jejich nový měkký cíl, který je nazván „Soft Pedestrian 360“ byl navržen tak, aby byl lépe vnímán senzory nejen jako objekt, ale jako člověk a dále aby se snížil čas na opakování testů a tím mohlo dojít i ke snížení nákladů na testování.
Jak uvádí samotní výrobci, mezi největší přednosti tohoto inovovaného měkkého cíle patří:
zaměření na reálnější pohyb v oblasti kolen, kyčlí, ramen, hlavy a krku,
měkčí konstrukce těla, aby se minimalizovalo poškození na vozidle po nárazu,
dlouhá výdrž baterie pro dlouhé testování,
spadá do normy ISO 19206 – 2 Y.
V čem je Soft Pedestrian 360 lepší než všechny ostatní jemu podobné měkké cíle, vysvětluje vedoucí inženýr vývoje DIR, Joseph Kelly. Dle něj jde o dlouhodobé zkušenosti s předními výrobci OEM a provedení stovek testů během každého roku. Zároveň bylo důležité si uvědomit, že největší náklady mohou stát škody právě na testovaném vozidle a s nimi spojený čas oprav. Například v případě, kdy je poškozeno i čelní sklo, bývá u moderních vozidel také poškozena kamera, která je za sklem instalovaná.
Zkoušení ADAS systému v praxi s pomocí nového „Soft Pedestrian“.(foto: AB Dynamics)
Kameru je následně nutné buď vyměnit nebo kalibrovat, a to je finančně velmi nákladné. Klíčem tohoto problému bylo minimalizovat pevné body na figuríně a zajistit modularitu postavy. Celá postava je tak spojena pomocí pěnových tyčí a všechny servopohony jsou dostatečně obaleny, aby se i při sebevětším nárazu nedostaly z pěnových částí ven. Kromě toho je zde dbáno také na to, aby nedošlo k přetočení servopohonů po nárazu. K tomu je zde přidána kluzná spojka. Další novinkou je speciální textil, do kterého je postava oděna. Textil je vysoce odolný proti opotřebení a roztržení. Velkou výhodou je také rychlá a poměrně snadná výměna kloubové konstrukce. Některé testy vyžadují pohyb kloubového aparátu a jiné naopak nikoliv. Tato figurína lze snadno nastavit tak, aby podoba jejího pohybu odpovídala jakýmkoliv potřebným testům, včetně NCAP nebo NHTSA. Nově lze také na figurínu přidělat paže s pohybovým aparátem jenž jedna bude v ruce držet mobilní telefon.Figurína je vysoká 1800 mm. Délku paží má 500 mm a celková hmotnost je 6 kg. Je schopná odolat srážce v rychlosti až 80 km/h. Byla testována se všemi dostupnými senzory včetně infračerveného záření.
Společnost DRI patří k předním firmám, které se věnují vývoji testovacích pomůcek. Mezi jejich výrobky se také řadí Soft Car 360, která jsou dnes při testování různých ADAS systémů hojně využívána. Neustálý vývoj testovacích pomůcek je jednoznačný posun k efektivnímu testování ADAS systémů a s tím spojené větší bezpečnosti na silničních komunikacích.