Ve Spojených státech sídlící čínská společnost Plus se od roku 2016 věnuje vývoji systémů autonomního řízení pro nákladní vozidla, řadí se tak po bok firem jako jsou například Aurora Innovation, Pronto.ai, TuSimple, Waymo, Locomation nebo třeba Torc Robotics. A jak ukazují dosavadní výsledky, Plus patří v oboru ke špičce. Minulý týden firma zveřejnila videozáznam jízdy nákladního vozidla FAW J7 vybaveného systémem autonomního řízení PlusDrive na 30kilometrovém úseku veřejné komunikace v běžném provozu zcela bez lidské posádky ve vozidle. Test proběhl na nedávno otevřené dálnici Wufengshan, která přetíná i řeku Jang-c’-ťiang, jež je třetím nejdelším tokem na světě. Tento počin je velkým krokem vpřed a nepopiratelným úspěchem. Kromě toho si společnost Plus připsala již v červnu jiný významný úspěch, když společnost Amazon objednala systém autonomního řízení PlusDrive pro tisíc svých nákladních vozidel. To sice na jednu stranu zní jako velké číslo, ale v celkovém kontextu nákladní dopravy se jedná o pověstnou kapku v moři. Je to nicméně velice slibný začátek. Z hlediska Amazonu tento nákup dává smysl, protože poptávka po přepravě zboží narůstá, zatímco dopravci se potýkají s nedostatkem řidičů. Automatizace se tak jeví jako cesta, jež může pomoct situaci zvládnout. Společnost Plus má již z dřívějška důležité vazby na automobilový průmysl, neboť spolupracuje s čínským výrobcem nákladních vozidel FAW, jehož model FAW J7 posloužil při výše zmíněném testu autonomní jízdy bez obsluhy, a s italským výrobcem nákladních vozidel Iveco, do jehož modelu S-WAY taktéž bude integrovat svůj systém autonomního řízení.
Nákladní vozidlo Kenworth T680 firmy Plus vybavené systémem PlusDrive (foto: Plus)
Vzhledem k faktu, že primárním posláním firmy Amazon je přeprava zboží k zákazníkům, dává eminentní zájem o mobilitu naprostý smysl. A protože Amazon přemýšlí do budoucnosti, nemůže opomenout ani nastupující trendy jako je elektromobilita a autonomní řízení. Co se elektromobility týče, Amazon investuje do společnosti Rivian, od níž objednal sto tisíc elektrických dodávkových vozidel pro rozvoz zboží. Prvních deset tisíc by měl obdržet do konce roku 2022, zbytek pak průběžně do roku 2030. Ani v případě autonomního řízení se nedrží Amazon při zemi. Kromě výše zmíněné objednávky u firmy Plus již v minulých letech investoval částku pět set milionů dolarů do firmy Aurora Innovation, která vyvíjí systémy autonomního řízení pro nákladní vozidla a robotaxi. Kromě toho Amazon experimentuje s autonomními rozvážkovými roboty v podobě robota Scout. Samozřejmě nemůžeme zapomenout ani na loňskou akvizici firmy Zoox, za níž Amazon zaplatil více než miliardu dolarů.