web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Apollo Go a další novinky u čínského Baidu

Čína dlouhodobě dává najevo ambici stát se jedničkou v moderních technologiích, v některých případech již šlape na paty Spojeným státům, kupříkladu v kosmonautice. Významných pokroků ale dosahuje i ve vývoji systémů autonomního řízení. Tahounem je v tomto směru firma Baidu vyvíjející autonomní vozidla v rámci projektu Apollo, která bývá označována za čínský ekvivalent společnosti Google. Několik roků vývoje a zkoušek systémů autonomního řízení firmy Baidu dospělo v letošním roce k zahájení provozu autonomní taxislužby pod názvem Apollo Go. Prvním městem, kde byla taxislužba v dubnu uvedena do provozu, se stalo Čchang-ša v provincii Chu-nan, kde autonomní vozidla pokrývají oblast o celkové rozloze 130 čtverečních kilometrů. Následně se v srpnu objevily autonomní vozy v rámci Apollo Go ve městě Cchang-čou v provincii Che-pej, kde je uživatelům dispozici 55 nástupních a výstupních míst. O měsíc později, v září, byla taxislužba Apollo Go zprovozněna i v hlavním městě Pekingu. V tomto případě je v obsluhované oblasti rozléhající se v městských obvodech Šun-i, Chaj-tien a Ta-sing celková délka silnic 700 kilometrů, přičemž se na této trase nachází sto nástupních a výstupních míst. Cestujícím jsou k dispozici autonomní vozidla postavená na základě elektromobilu Hongqi E-HS3, jehož podobu navrhl designér Vojtěch Stránský. Ten v dřívějšku pracoval mimo jiné v automobilce Mercedes-Benz, v současnosti působí u čínské automobilky Xpeng Motors. Prozatím všechna autonomní vozidla v rámci taxislužby Apollo Go mají za volantem bezpečnostního řidiče.

Baidu

Elektromobil Hongqi E-HS3 autonomní taxislužby Apollo Go čínské firmy Baidu (foto: Baidu)

To by se ale mohlo do budoucna změnit, neboť druhou důležitou novinkou pojící se s firmou Baidu je představení stanice dálkového řízení na zářijové konferenci Baidu World 2020. Dálkové řízení neboli teleoperace se v doméně autonomních vozidel stává čím dál důležitějším systémem. V případě firmy Baidu je představené řešení postavené na využití 5G sítí, které snižují prodlevu v přenosu signálu na naprosté minimum. Z toho je zřejmé, že Baidu usiluje o provoz autonomních vozidel bez jakéhokoli operátora na palubě. V Číně není s tímto uvažováním jediná, neboť konkurenční firma WeRide nedávno získala díky dálkovému řízení povolení k provozu autonomních vozidel bez bezpečnostního řidiče na palubě. WeRide rovněž provozuje autonomní taxislužbu, v tomto případě ve městě Kanton. Hned dvě další čínské firmy, a to Didi Chuxing a AutoX, poskytují autonomní taxislužbu v Šanghaji. Na závěr zbývá doplnit, že kromě zmíněných měst, kde Baidu provozuje taxislužbu, probíhají zkušební jízdy jejích autonomních vozidel ve dvou desítkách dalších měst, nejen v Číně. Celkem flotila této čínské firmy zahrnuje přibližně pět set autonomních vozidel s dosavadním nájezdem 6 milionů kilometrů na veřejných komunikacích.