Americkou společnost Apple proslavil zejména její spoluzakladatel, lehce výstřední Steve Jobs, který byl posedlý promyšleným prolnutím funkčnosti a vzhledu. To se projevilo v produktech, které některé skupiny lidí označují jakožto kultovní. Kromě počítačů Macintosh, Mac, iMac či MacBook, přehrávačů iPod a tabletů iPad jsou to zejména mobilní telefony iPhone, které definují portfolio této firmy. Ovšem jako jakákoli jiná společnost, i Apple hledá možnosti dalšího růstu. Jednou z perspektivních cest jsou podle všeho autonomní vozidla, která se dostávají do zorného pole stále přibývajícího počtu technologických firem. V případě společnosti Apple, která je ohledně svého vývoje velmi tajnůstkářská, se tento zájem datuje do roku 2014, kdy byl podle dostupných indicií zahájen projekt vývoje autonomního řízení označovaný jako Titan. V průběhu let se Applu podařilo do týmu získat celou řadu zvučných jmen ať už původně působících ve velkých automobilkách anebo ve firmách vyvíjejících autonomní řízení, na veřejnost se ale vždy dostaly jen kusé informace. O zájmu Applu v automobilové technice mnohé prozradil pronájem bývalého zkušebního okruhu automobilky Chrysler u města Surprise v Arizoně. Hned následující rok pak bylo možné na kalifornských silnicích potkat testovací autonomní vozy Lexus patřící firmě Apple.
Testovací autonomní vůz Lexus RX 350 firmy Apple s „iPhonem“ na střeše (foto: anonym)
Další výrazný počin v doméně autonomní mobility se udál v červnu 2019, kdy Apple zakoupil společnost Drive.Ai, která provozovala v texaském městě Frisco okružní linku autonomního dodávkového vozu Nissan NV200. Na leteckých snímcích výše zmíněného polygonu z nedávné doby jsou tato vozidla viditelná. Zpočátku zkušební autonomní vozy firmy Apple nosily na střešních nosičích rozměrné a nevzhledné senzorické sety, které byly postupem času nahrazeny velice elegantním pouzdrem, které bývá s drobnou nadsázkou přirovnávané ke zvětšenému iPhonu. Ačkoli se tedy Apple vývoji autonomního řízení věnoval a věnuje, z odborné veřejnosti se jednou za čas ozvaly hlasy, že se nezdá jako příliš pravděpodobné, aby se tato firma pustila do vývoje kompletního vozidla. A to z toho důvodu, že Apple má velice vysoké nároky na kvalitu zpracování, čehož by bylo možné jen stěží dosáhnout, když nemá v automobilovém průmyslu dosud žádné zkušenosti. Pokud tedy chce Apple v relativně dohledné době začít nabízet (autonomní) vůz se svým logem, pak by asi nebylo příliš rozumné očekávat, že by jeho výrobu dokázala firma zvládnout sama. Ostatně taková Tesla vyrábí vozidla již více než dekádu a zatím stále nelze říct, že dokáže po mechanické stránce nabídnout vůz kvalitou zpracování srovnatelný s produkty tradičních automobilek, které Teslu v tomto ohledu nadále válcují. Řešením, které tak pro Apple připadá v úvahu, je spolupráce s některou ze zaběhnutých společností v automobilovém průmyslu. Správnost těchto předpokladů se ukázala začátkem letošního roku, kdy vyplynulo na povrch, že Apple nejprve neúspěšně jednal s firmou Canoo o využití její elektrické platformy pro svůj vůz, aby posléze zahájil jednání s jihokorejskou automobilkou Hyundai. V tomto případě se dokonce jednu chvíli hovořilo, že dohoda je na spadnutí, a že by se vozy Apple mohly vyrábět ve státě Georgia v továrně automobilky Kia, která spadá pod Hyundai. Záhy ale bylo oznámeno, že z jednání sešlo, načež prosákla informace o dalším želízku v ohni, kterým se stal japonský Nissan. Ovšem i v tomto případě se Apple nedohodl na spolupráci. Údajnou příčinou byla neshoda v tom, jakou značku by výsledný vůz nesl, ani jedna strana se dle všeho nechtěla vzdát své identity na vozidle. S největší pravděpodobností tak Apple nadále hledá partnera pro výrobu svého (autonomního) vozu. Letošní rok jistě přinese další zajímavé dění.