Naprosto nečekaně jen před pár hodinami přišla zpráva, že americká společnost Argo AI, která bývala označována za jednoho z nejperspektivnějších vývojářů systému autonomního řízení, ukončila svoji činnost. Byť určité náznaky mohly být sledovány již během léta, kdy Argo AI zastavilo testování ve Washingtonu, D.C. a propustilo na sto padesát zaměstnanců, úplný konec firmy asi čekal jen málokdo. Obzvlášť proto, že do společnosti v uplynulých letech investovaly více než 2,5 miliardy dolarů (asi 60 miliard korun) dvě z nejvýznamnějších světových automobilek, americký Ford a německý Volkswagen. A dle všeho právě těmto investorům došla trpělivost, respektive se zdá, že Ford se rozhodl již dále nefinacovat velmi ztrátový podnik, navíc svoji pozornost přesunul směrem k asistenčním systémům řidiče. Část z přibližně 2000 dosavadních zaměstnanců by měla dostat nabídky na přesun přímo pod Ford a Volkswagen, aby zde tito pracovníci pokračovali v práci na prvcích automatizace těchto automobilek. Prozatím zůstává viset otazník nad budoucností projektu autonomního vozidla ID. Buzz, pro nějž systém autonomního řízení vyvíjí právě Argo AI a jehož testování v běžném provozu probíhá v Německu, přičemž Volkswagen s ním má velké plány.
Autonomní vozidlo Ford Fusion Hybrid firmy Argo AI (foto: Argo AI)
Po tomto šoku už asi jen málokdo pochybuje, že autonomní mobilita v současnosti prochází zásadní krizí. Bezpochyby se na tom podepisuje nejen aktuální ekonomické rozpoložení, jež je důsledkem několikaleté koronavirové pandemie a probíhající války na Ukrajině, ale i určité vystřízlivění investorů a celkové zklámání z vývoje autonomních vozidel, jež zdaleka nenaplňuje přehnaně optimistická očekávání ohledně termínů masivního rozvoje služeb autonomní mobility. Potvrzuje se tak, že vývoj autonomních vozidel je náročný, drahý a dlouhý.