Americký vývojář systémů autonomního řízení Argo AI, který spolupracuje s automobilkami Ford a Volkswagen, poprvé zpřístupní autonomní taxislužbu veřejnosti na konci letošního roku. Stane se tak ve spolupráci s firmou Lyft ve městě Miami na Floridě, kde společně s Fordem testuje autonomní vozidla již více než tři roky. Robotaxi bude využívat vozidla Ford Escape Hybrid vybavená čtvrtou generací systému autonomního řízení, jež využívá i vlastní LiDAR firmy Argo AI. Na začátku roku příštího by mělo následovat spuštění robotaxi v Austinu, hlavním městě státu Texas. Prakticky jistě jde teprve o začátek a budou následovat oznámení o zprovoznění robotaxi v dalších lokalitách, protože kromě toho, že Argo AI plánuje během následujících pěti let provozovat flotilu přinejmenším tisícovky autonomních vozidel, získala společnost před pár dny povolení k bezplatnému převozu cestujících v Kalifornii. Tam Argo AI testuje autonomní vozidla ve městě Palo Alto v proslulém Silicon Valley. Zbývajícími lokalitami, kde Argo AI svá vozidla testuje, a kde lze tedy očekávat, že by mohlo být robotaxi spuštěno, jsou ještě Detroit v Michiganu, Pittsburgh v Pensylvánii a hlavní město Spojených států, Washington D.C. Prozatím se počítá s tím, že robotaxi bude provozováno s bezpečnostním řidičem za volantem.
Autonomní taxislužba firem Argo AI, Ford a Lyft odstartuje koncem roku v Miami (foto: Ford)
Dění posledních měsíců dává jasně najevo, že autonomní taxislužby nejsou hudbou vzdálené budoucnosti, ale pomalými krůčky se stávají dnešní realitou. Pro lepší představu si shrňme, kde veřejně přístupná robotaxi aktuálně fungují, a kde bychom se jich měli dle dosavadních oznámení v blízké době dočkat.
Nejznámější a nejpokročilejší autonomní taxslužbou na světě je robotaxi firmy Waymo fungující zcela bez obsluhy na palubě v arizonském městě Phoenix. Bez obsluhy nově funguje i robotaxi firmy AutoX v čínském Šen-čenu. Všechny ostatní autonomní taxislužby zatím obsluhu na palubě mají, byť se nemusí nutně nacházet za volantem, ale třeba na místě spolujezdce. Jedná se o robotaxi firem Motional fungující v nevadském Las Vegas, Yandex v tatarstánském městě Innopolis, kde autonomní vozidla od srpna 2018 uskutečnila přes osmnáct tisíc cest s cestujícími, a dále o robotaxi provozovaná v Číně hned několika různými společnostmi. Jmenovitě firma Baidu provozuje robotaxi ve městech Čchang-ša, Cchang-čou a Peking, firma DeepRoute obsluhuje robotaxi ve městech Wu-chan a Šen-čen, firma WeRide v Kantonu, firma Momenta v Su-čou, firma AutoX provozuje autonomní taxislužbu i v Šanghaji, kde fungují rovněž robotaxi firem DiDi Chuxing a Pony.ai. Posledně jmenovaná společnost provozuje robotaxi i ve městech Kanton, Peking a s přestávkami i v kalifornském městě Irvine.
Co se plánovaných autonomních taxislužeb týče, tak kromě výše zmíněného záměru firmy Argo AI jsou známy následující plány. Ještě v letošním roce by chtěla ruská společnost Yandex spustit autonomní taxislužbu v Moskvě, kde v dřívějšku již firma provozovala robotaxi v moskevské čtvrti Skolkovo. V roce 2022 by chtěla svoji autonomní taxislužbu už bez obsluhy zpřístupnit veřejnosti společnost Pony.ai v kalifornském městě Irvine. V roce 2023 hodlá provozovat robotaxi již taktéž zcela bez obsluhy firma Motional. Ve stejném roce má zahájit autonomní taxislužbu společnost Cruise v Dubaji s využitím svých autonomních minibusů Origin. Ještě předtím, tedy pravděpodobně v roce 2022, hodlá Cruise spustit robotaxi ve Spojených státech, a to v kalifornském San Franciscu. Na San Francisco upírá svoji pozornost rovněž Waymo, které zde usilovně testuje svá autonomní vozidla Jaguar I-Pace, prozatím však společnost neoznámila žádný termín případného zahájení provozu robotaxi. Do roku 2024 směřuje své plány zahájit autonomní taxislužbu firma Aurora Innovation, která navíc přišla s originálním modelem, že se zaměří na robotaxi operující zejména na rychlostních komunikacích, tedy například na trasách spojujících letiště s centry měst. V roce 2025 by s provozem autonomní taxislužby chtěl začít Volkswagen. Záměrem zřídit robotaxi se netají ani společnosti Mobileye či Zoox, asi jako většina vývojářů systémů autonomního řízení. Výčet se zcela jistě v následujících měsících dále rozšíří.