Audi A8 modelového roku 2020 se mělo stát vůbec prvním automobilem, jenž by řidičům poskytl funkce spadající do 3. úrovně automatizace dle normy J3016 společnosti SAE International. Prostřednictvím systému Traffic Jam Pilot měl vůz umožňovat řidiči sejmout ruce z volantu a nohy z pedálů až do rychlosti 60 km/h v situacích hustého provozu a dopravní zácpy (takzvané kongesce). Jakkoli systémy vozu dokážou řídit v těchto podmínkách samostatně, nadále v některých situacích vyžadují zpětné převzetí řízení ze strany řidiče, což představuje riziko z hlediska bezpečnosti. Nedostatečné zapojení člověka do procesu řízení vozidla jej v důsledku minimálních stimulů motivuje věnovat se jiným aktivitám, takže eventuální nutnost rychlého převzetí řízení může představovat problém. V případě dopravní nehody pak může být obtížné určit, zda v okamžiku střetu řídil systém, anebo člověk. To je ostatně jeden z hlavních důvodů, proč zatím neexistuje legislativa, která by provoz těchto vozidel umožňovala. Společnosti Audi tudíž nezbylo nic jiného, než zavedení třetí úrovně automatizace odložit na neurčito. Tedy do doby, kdy patřičná legislativa v některé zemi existovat bude.
Audi A8 (foto: Audi MediaCenter)
Za zmínku ještě stojí, že právě kvůli určité nebezpečnosti třetí úrovně automatizace, jež pramení z nutnosti občasného zpětného převzetí řízení řidičem, se některé automobilky v čele se švédským Volvem vyjádřily, že tuto úroveň ve svých vozech zcela vynechají a od modelů s pokročilými asistenčními systémy řidiče spadajícími do úrovně 2 se přesunou až k úrovni 4, která v definovaných provozních podmínkách řidiče vůbec nepotřebuje a dovede řídit zcela autonomně.