Autonomní robotaxi jsou stále velký lákadlem ať již pro investory či širokou veřejnost. Ač v poslední době tato technologie zaznamenala řadu problémů, zejména z důvodu série několika komplikovaných dopravních nehod, kterých se autonomní robotaxi účastnily ve státě Kalifornia, jedná se stále o techniku, která přitahuje pozornost mnoha stran. Autonomní robotaxi by nyní také ve větší míře ráda provozovala automobilka Nissan. Nissan se svými vozy testuje autonomní mobilitu jako službu již od roku 2017 a to jak v Japonsku, tak i v zahraničí. V Japonsku se jedná zejména o Minato Mirai v Jokohamě nebo město Namie v oblasti Fukušimy, ve kterém je již od roku 2021 provozována autonomní služba Namie Smart Mobility, během které je ve vozidle stále přítomný bezpečnostní řidič. Mimo Japonsko také Nissan autonomní řízení testuje v Londýně a dalších oblastech Velké Británie.
Autonomní robotaxi Nissan při testování ve veřejném prostoru.(Zdroj: Nissan)
Zavedením autonomních robotaxi společnost Nissan míří ke splnění cílů Nissan Ambition 2030, které si společnost vytyčila. Jedná se zejména o posílení mobility v rámci řešení problémů s dopravními službami, kterým společnost v Japonsku čelí. Jde zejména o nedostatek lidských řidičů, což je problém který je také zapříčiněn stárnutím japonské populace. Autonomní řízení tak může být dlouhodobým řešením tohoto problému.
Nissan díky svým dříve získaným zkušenostem z autonomního řízení tak plánuje autonomní robotaxi 4. úrovně zavést v Japonsku do roku 2027. Tento krok plánuje realizovat za pomoci třetích stran, kterými jsou konkrétní úřady pro dopravu a samotné dopravní společnosti. Úvodní testování robotaxi bude zahájeno v dubnu v roce 2024 v oblasti Minato Mirai v Jokohamě, kde se bude nasazeno autonomní řízení na minivanu Nissan Serena. Mezi lety 2025 a 2026 by mělo dojít k rozšíření vozového parku a také k nasazení do více oblastí. Jednalo by se o části Sakuragicho a Kannai, kde by mělo dojít k nasazení dalších přibližně 20 vozidel i s bezpečnostními řidičem. V roce 2027 by pak mělo dojít k nasazení ve 3 – 4 městech, včetně jejich venkovských oblastí, kde by byly nasazeny desítky vozidel. Celá iniciativa je podporována v úzké spolupráci s japonským Ministerstvem hospodářství, obchodu a průmyslu, infrastruktury, dopravy a cestovního ruchu. Ministerstva se zavázala, že budou dále podporovat rychlejší nasazení autonomní mobility 4. úrovně, které se už se v určitých částech Japonska na veřejných komunikacích vyskytuje.