Estonská společnost Cleveron, která se specializuje na vývoj a výrobu robotických statických výdejních boxů, rozšířila své působení prostřednictvím odnože Cleveron Mobility do sféry autonomních doručovacích vozidel. Na konci roku 2018 firma představila první prototyp autonomního doručovacího vozidla, který o rok později získal v Amsterdamu prestižní ocenění za inovaci v doručování v rámci poslední míle. Z tohoto prototypu se následně vyvinul dnešní typ Cleveron 701. Jedná se o autonomní elektromobil, na nějž dohlíží z dispečerského střediska teleoperátor, který takto dokáže obsloužit až deset vozidel zároveň. Maximální rychlost vozidla činí 50 km/h, tedy primárním působištěm je městské prostředí. Doručovací vozidlo Cleveron 701 představuje platformu, na kterou lze umístit výdejní boxy různých tvarů i určení, celková nosnost je přibližně 200 kg. V loňském roce obdržela firma Cleveron povolení k provozu svých autonomních doručovacích vozidel Cleveron 701 bez obsluhy na palubě na veřejných komunikacích v Estonsku. Díky tomu se stala úplně první společností, která nasadila autonomní vozidla bez bezpečnostního řidiče v běžném provozu. Poprvé k tomu došlo před šesti měsíci, kdy započalo pilotní půlroční nasazení doručovacích vozidel Cleveron 701 v ulicích města Viljandi na jihu Estonska. Zahájení sériové výroby očekává výrobce v roce 2023.
Autonomní doručovací vozidlo Cleveron 701 na veřejných komunikacích estonského města Viljandi (foto: Cleveron)
Navzdory svým malým rozměrům je Estonsko v moderních technologiích enormně aktivní zemí, která se nebojí inovací. V tomto pobaltském státě proto nalezneme hned několik projektů autonomních vozidel. Univerzita v Tartu společně s estonskou firmou Bolt, která je globálně úspěšnou rozvážkovou službou, vyvíjí systém autonomního řízení, jenž testuje v reálných podmínkách města Tartu. Svůj počátek na univerzitě, v tomto případě v Tallinu, má také autonomní minibus Auve Iseauto. Estonsko se také coby hrdý člen Evropské unie a NATO věnuje vývoji autonomních vojenských vozidel prostřednictvím firmy Milrem Robotics, která nalezla zákazníky již v devíti zemích. Orientace Estonska na vojenské autonomní stroje je velkou měrou zapříčiněna tlakem sousedního Ruska, které je známé svojí agresí nejen vůči bezprostředně sousedícím státům, ale obecně proti všem západním demokratickým zemím, Českou republiku nevyjímaje, neboť u nás Rusko vede hybridní válku a podniká teroristické útoky. Estonsko se proto chová naprosto pragmaticky a dbá na svoji bezpečnost. A estonské kořeny má i firma Starship Technologies, jež byla založena v roce 2014 v Tallinu, a jejíž autonomní rozvážková vozidla lze dnes potkat ve Spojených státech a Velké Británii. Jak Cleveron, tak Nuro či Udelv ukazují, že segment autonomních doručovacích vozidel má perspektivu, je proto více než potěšující, že obdobným směrem se vydala i česká společnost BringAuto.