web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Autonomní dampr z Ruska

Pro ruského výrobce nákladních vozidel Kamaz je autonomní řízení očividně velmi atraktivním technologickým odvětvím. Po autonomních nákladních vozidlech na bázi modelů Kamaz-43118, autonomním minibusu Kamaz-1221 Šatl a autonomním bezkabinovém vozidle Kamaz-3373 Člunek představila ruská automobilka z Tatarstánu autonomní bezkabinový důlní dampr Kamaz-6559 nazvaný Jupiter 30. Ten byl vyvinutý ve spolupráci s Moskevskou státní technickou univerzitou, takzvanou Baumankou. Vozidlo má délku 8,7 metru, šířku 2,7 metru a výšku 3,5 metru, je uzpůsobilé pro obousměrný provoz s oběma řiditelnými nápravami, přičemž prázdná hmotnost činí 23 tun a nosnost je až 30 tun nákladu. Rychlost je omezená na maximálně 56 km/h. Z hlediska autonomie je vozidlo osazené kamerami, LiDARy, radary i GNSS přijímačem pro ruský satelitní systém Glonass. Kromě autonomního provozu může být Jupiter 30 řízen na dálku. Dle výrobce se jednat o první z řady autonomních damprů, v následujících letech by měly přijít ještě větší vozidla třídy Jupiter. Představený exemplář bude poskytnut těžařské společnosti SDS-Ugol k testům v povrchovém dole v Kemerovské oblasti na Sibiři.

Kamaz Jupiter 30

Autonomní bezkabinový dampr Kamaz-6559 Jupiter 30 (foto: Kamaz)

Jak je u věcí pocházejících z Ruska zvykem, je vždy nutné brát informace o jejich schopnostech s notnou dávkou nadhledu, protože celá řada tamních výrobků jde ve šlépějích legendárních Potěmkinových vesniček. Každopádně autonomní dampry nejsou ničím novým, například americká společnost Caterpillar již před dvěma roky oznámila, že její autonomní dampry přepravily více než dvě miliardy tun horniny. V této sféře je aktivní již řadu let též třeba firma Komatsu. Takže vidíme zejména snahu Ruska dohnat dění v zahraničí, což obzvláště nyní ve světle ekonomických sankcí uvalených na Rusko v důsledku jeho fašistické invaze na Ukrajinu dává poměrně velký smysl.