Automatizace si razí cestu ze všeho nejdříve tam, kde jsou stále dokola vykonávané ty stejné činnosti. Příkladem může být zemědělství, neboť celá řada aktivit je monotónních, vzhledem k rostoucí populaci navíc narůstá i potřeba větší produkce. Všechno toto jsou ideální podmínky pro zavádění automatizace a uplatňování autonomních strojů. Přinejmenším kalifornská firma GUSS Automation zastává tento názor, a proto vyvinula autonomní stroj nazvaný Sprayer. GUSS je zkratka z Global Unmanned Spray System (globální bezosádkový postřikový systém), přičemž tato společnost vznikla coby součást firmy Crinklaw Farm Services, jež se věnuje ošetřování sadů již od roku 1982. V roce 2014 započaly práce na prvním prototypu autonomního postřikového stroje, který průběžným vylepšováním dospěl v roce 2019 do podoby komerčně nabízeného produktu. K dnešnímu dni bylo zákazníkům zatím dodáno 50 exemplářů stroje Sprayer. Kromě Spojených států, kde Sprayery jezdí v Kalifornii a na Floridě, se prozatím dostaly i do Austrálie.
Autonomní stroj na ošetřování sadů GUSS Sprayer (foto: GUSS Automation)
Vozidlo Sprayer využívá LiDARy, kamery a GNSS pro lokalizaci a pohyb, a to ve spojení se systémem autonomního řízení vyvinutým firmou GUSS Automation. Kromě toho vůz disponuje dodatečnými bezpečnostními funkcemi na úrovni hardwaru, jako je například pneumaticky uchycený čelní rám s tlakovými senzory, který při kontaktu s jakýmkoli objektem aktivuje okamžité zastavení. Nasazení autonomního stroje je relativně jednoduché, na mapovém podkladě stačí zadat souřadnice otočných bodů, kudy se má pohybovat, následně ověřit jejich správnost fyzicky v daném prostředí, načež se Sprayer může pustit do práce. Pohyb po sadu zvládá stroj zcela autonomně, vzdálený dohled nad správnou funkcí udržuje přes počítač operátor, který může takto monitorovat až 8 vozů současně. Pro cesty do sadů umí Sprayery jezdit v konvoji, tedy umožňují takzvaný platooning, a to jak za sebou navzájem, tak i za běžným manuálně řízeným vozidlem. Na délku Sprayer měří 7,3 metru, na šířku 2,2 metru a na výšku 1,9 metru, což znamená, že se jedná o vcelku velký kolos. Kvůli co nejvyšší obratnosti jsou proto řiditelné obě nápravy. Vůz disponuje 340litrovou palivovou nádrží, která umožňuje až 14hodinový provoz, nádrž na postřik má pak objem 2 271 litrů. Kromě své funkčnosti se Sprayer může pochlubit opravdu efektním designem, který vyvolává dojem stroje z postapokalyptické vize budoucnosti. Připomeňme, že pro identický účel ošetřování sadů vznikl na Slovenské zemědělské univerzitě výzkumný projekt autonomního zemědělského stroje Samorob.