O autonomních vozidlech lze uvažovat nejen jako o počítačích na kolech, ale také jako o mobilních kamerách či dalších senzorech. Odtud pak není příliš daleko k myšlence autonomního hlídkovacího vozidla, které provádí kontrolu vybraného území. Nejspíš tímto způsobem přemýšlela dubajská firma Micropolis Robotics, která společně s dubajským policejním sborem představila prototypy hned dvou autonomních hlídkovacích vozidel. Prvním z nich je větší model M01-P, který je určený pro provoz na běžných komunikacích, přičemž v horní části disponuje úložným prostorem pro malý bezpilotní prostředek (kvadrokoptéru). Druhým modelem je menší M02-P, jenž je určený pro ostrahu méně rozlehlých prostor a objektů.
Autonomní hlídkovací vozidlo M01-P dubajské firmy Micropolis Robotics (foto: Micropolis Robotics)
Protože je využití autonomních vozidel jakožto hlídkovacích prostředků natolik očividným uplatněním, nepřekvapí, že tento koncept prozkoumávala již celá řada různých institucí. Například už v roce 2007 proběhlo testování autonomních hlídkovacích vozidel na letišti Bena Guriona v izraelském Tel Avivu. Na letišti v Hong Kongu nově funguje několik autonomních hlídkovacích vozidel na platformě Baojun Kiwi, což je model, pro nějž autonomní řízení vyvíjí i firma DJI. V Singapuru je nasazován autonomní prostředek Xavier, který dohlíží na spořádané chování občanů. Velmi populárním autonomním hlídkovacím prostředkem jsou produkty americké firmy Knightscope. Kromě hlídkování nalézá autonomie pochopitelně uplatnění v celé řadě dalších aplikací, mnohdy velmi užitečných. Zmínit můžeme například autonomní úklidový stroj, autonomní desinfekční roboty, autonomní sněžný pluh, autonomní sekačku na trávu, pojízdnou lednici a celou plejádu autonomních strojů určených pro zemědělství.