Ruská metropole bezpochyby patří mezi významná dějiště rozvoje autonomní mobility. Hlavní zásluhu na tom má společnost Yandex, která na tamních veřejných komunikacích provozuje nejpočetnější flotilu autonomních vozidel, ale v průběhu času přibývají i další společnosti, jež v Moskvě svá autonomní vozidla testují. Kromě firmy Moove!, která realizovala pilotní rozvoz zásilek obchodního řetězce Vkusvill, a ruské banky Sberbank, která prostřednictvím dceřiné firmy SberAutoTech testuje a vyvíjí autonomní vozidla, jde o výzkumný institut MosTransProekt spolupracující s Moskevskou dopravní technickou univerzitou (MADI). Ti od loňského roku zkouší v moskevských ulicích autonomní vozidlo Hyundai Solaris, letos v dubnu přibyl pilotní provoz autonomního vozidla na bázi ruského modelu Lada Vesta SW Cross v nemocničním areálu První městské kliniky Nikolaje Ivanoviče Pirogova v moskevské čtvrti Jakimanka. Autonomní vozidlo, za jehož volantem sedí bezpečnostní řidič, převáží v rámci areálu nemocnice biologické vzorky mezi laboratořemi.
Autonomní vozidlo Lada Vesta SW Cross v Moskvě (foto: MosTransProekt)
Provoz v nemocničním areálu byl ve skutečnosti zahájen již loni v září, a to autonomním vozidlem na bázi modelu Ford Focus, vzhledem k ruské národní hrdosti se však hlavní pozornost k projektu upřela ale až s nasazením modelu Lada Vesta SW Cross, neboť se jedná o domácí produkt, byť většinovým vlastníkem této automobilky je francouzský Renault. Připomeňme, že vývojem autonomního řízení se zabývá i ruská automobilka Kamaz, v tomto případě pro nákladní vozidla, a automobilka GAZ, v jejímž případě se jedná o užitková vozidla.