Rozvoj autonomní mobility se stává stále důležitějším cílem rostoucího počtu zemí, jež jsou motivovány různými důvody. Jednou z těchto zemí, kde je autonomní mobilita shledávána jakožto prioritní oblast, je Japonsko. V minulém týdnu byl představen projekt nazvaný RoAD to L4, který si klade za cíl urychlit nástup technologie autonomního řízení čtvrté úrovně automatizace, a to již do roku 2025. Podnětem k tomuto ambicióznímu projektu jsou statistiky Národní japonské policejní agentury, která v posledních letech zaznamenává rekordní počty vrácených řidičských oprávnění, především u osob starších 75 let. Jen za loňský rok bylo vráceno na tři sta tisíc řidičských průkazů. Pro zachování mobility stárnoucí populace vyčlenila japonská vláda pro projekt téměř šest miliard jenů (tj. více než miliardu korun). Podpořeno by mělo být pilotní nasazení autonomních vozidel na čtyřiceti lokalitách napříč japonskými ostrovy, jež má přispět ke zvýšení společenské přijatelnosti této technologie.
Autonomní vozidlo Nissan Leaf automobilky Nissan v roce 2013 s tehdejším japonským premiérem Šinzó Abe (foto: Nissan)
Japonsko již delší dobu podniká z hlediska podpory a rozvoje autonomní mobility významné kroky. V loňském roce se stalo první zemí, kde byl povolen provoz vozidel vybavených asistenčními systémy třetí úrovně automatizace, na což v letošním roce zareagovala automobilka Honda, která na trh uvedla model Honda Legend Hybrid EX, jenž jako vůbec první komerčně dostupné vozidlo nabízí funkci spadající do třetí úrovně automatizace. Kromě toho Honda investuje do americké společnosti Cruise, která tento měsíc zahájila mapování dvou japonských měst, kde bude od příštího roku probíhat testování autonomních vozidel. Nezanedbatelným hráčem na poli automatizace dopravy je též automobilka Toyota, která ve svých vozidlech hojně zavádí asistenční systémy druhé úrovně automatizace umožňující takzvaný „hands-off" režim. Kromě toho sama vyvíjí autonomní řízení pro svůj minibus e-Palette a taktéž investuje do technologických firem podnikajících v odvětví autonomní mobility, ať už se jedná o HD mapy, operační systémy či samotné vývojáře systémů autonomního řízení. Podobně se o vývoj autonomního řízení snaží již bezmála dekádu automobilka Nissan. Toto odvětví nenechává chladným ani technologické firmy jako je Sony, které představilo prototyp vlastního vozidla a experimentuje s dálkovým řízením.