Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava (VŠB-TUO) realizuje v rámci projektu Národního centra kompetence - Kybernetika a umělá inteligence výzkum a vývoj přímo související s autonomní mobilitou. Nejprve ve spolupráci s mladoboleslavskou automobilkou ŠKODA AUTO představila v závěru loňského roku projekt nazvaný Follow the vehicle, jehož cílem je prozkoumat možnosti takzvaného platooningu neboli elektronického spřažení vozidel do konvoje pomocí bezdrátového spojení. Zkušební vozidlo na základě modelu Škoda Superb iV bylo dovybaveno jak komunikačními jednotkami pro spojení s vedoucím vozidlem, tak i dodatečnými senzory, které umožňují rozpoznávat objekty v okolí. Díky tomu dokáže tento automobil následovat jiný vůz, což jinak řečeno znamená, že jeden řidič může tímto způsobem ovládat dvě vozidla. Začátkem letošního roku se VŠB-TUO pochlubila ve spolupráci s firmou Valeo souvisejícím projektem, v němž totéž vozidlo získalo systém drive-by-wire neboli takzvané řízení po drátě, které je již několik desetiletí používané v letectví, kde je označované jako fly-by-wire, a které převádí řídicí pokyny z ovládacích prvků na digitální signály, čímž v případě automobilu odpadá potřeba mechanického spojení mezi koly a volantem či pedály. Díky tomu je výrazně snazší zástavba autonomního řízení. Testování takto upraveného vozidla probíhalo jak na polygonu firmy Valeo na bývalém letišti v Milovicích, tak v kampusu ostravské univerzity, kde vzniklo velmi efektní video.
Testovací vozidlo Škoda Superb iV, které pro svůj výzkum používá VŠB-TUO (foto: ŠKODA AUTO)
Prostřednictvím těchto aktivit se Ostrava zařadila po bok Brna, kde se již mnoho let věnuje vývoji autonomního řízení firma Roboauto a nejnověji i BringAuto, a Prahy, kde v rámci Českého vysokého učení technického vznikla autonomní formule. A určitě se nejedná o poslední slovo tohoto moravskoslezského města, neboť se tento kraj rozhodl jít cestou podpory moderních technologií skrze strategii SMARt And Green District (SMARAGD), jejíž klíčovým prvkem má být projekt Refresh, jehož součástí budou živé laboratoře (living labs) zaměřené na průmysl 4.0, automobilový průmysl zahrnující autonomní mobilitu, energetický sektor zejména v podobě vodíkového hospodářství či materiálové inženýrství podporující udržitelnost a ochranu životního prostředí. Ambice má Ostrava velké.