Relativně nenápadnou firmou v oblasti autonomní mobility je britská společnost Wayve, která se zabývá vývojem autonomního řízení, jež nevyužívá LiDAR. Navíc se snaží v maximální možné míře využívat principy strojového učení ve formě takzvaného hlubokého učení, přičemž k testovacím účelům používá elektromobil Jaguar I-Pace. V září společnost Wayve oznámila, že od příštího roku zahájí ve spolupráci s britským obchodním řetězcem Asda dvanáctiměsíční pilotní provoz autonomních dodávkových vozidel pro rozvoz zboží zákazníkům. Vozidla budou vybavena systémem autonomního řízení, přičemž za řízením bude přítomný bezpečnostní řidič. O měsíc později se Wayve pochlubila další zajímavou novinkou, a to, že padesát dodávkových vozidel přepravní společnosti DPD fungujících v Londýně je osazeno senzorickým systémem, díky čemuž probíhá sběr dat z reálného provozu, pomocí nichž se systém autonomního řízení učí. Od loňského roku navíc patří mezi investory firmy Wayve i proslulý britský miliardář a podnikatel Sir Richard Branson.
Autonomní Jaguar I-Pace firmy Wayve, do níž investuje i Sir Richard Branson (foto: Wayve)
Vstup Sira Richarda Bransona prostřednictvím investice do firmy Wayve do sektoru autonomní mobility napovídá, že i on bere tento segment vážně a věří v jeho budoucnost. A jak je o něm známo, jeho uvažování nezřídka funguje na poměrně dlouhé časové ose. Jedna z jeho v poslední době nejsledovanějších investic, firma Virgin Galactic zaměřená na suborbitální vesmírnou turistiku, byla sice založena v roce 2004, ale teprve až 11. července 2021 vynesla do vesmíru první cestující, mezi nimiž byl i sám Branson. Takže skutečnost, že Branson investuje do autonomního řízení, ještě nutně neznamená, že očekává jeho komerční uplatnění v bezprostřední budoucnosti. Přesto je podnětné vidět, že v tomto směru vidí budoucnost.