Již několik let probíhá proces okolo problematiky autonomních vozidel na českých silnicích a s tím spojené projednávání legislativních změn. Celý proces návrhu, připomínkování a schvalování těchto rozhodnutí má být na začátku tohoto roku dokončen tak, aby mohly změny v praxi platit od prvního ledna 2026.
O problematice zařazení autonomních vozidel na české silnice jednalo již v loňském roce Ministerstvo dopravy spolu se Sdružením automobilového průmyslu a Svazem dovozců automobilů. Mnoho automobilů, které dnes potkáváme v silničním provozu v ČR, již má zabudovány asistenty řízení, což jsou rovněž automatizovaní pomocníci při jízdě. Ovšem s tím rozdílem, že asistenční prvky přímo nepřebírají od řidiče řízení, pouze pomáhají řidiči při jízdě. Oproti tomu automatizované prvky vyšší úrovně mohou již autonomně zasahovat do řízení a plně za něj i zodpovídat. A právě i těmto specifikům se věnuje zmíněná legislativa.
Řeč je o legislativní změně zákona č. 361/2000 Sb. O provozu na pozemních komunikacích a změně zákona č. 56/2001 Sb. O podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Prioritně dochází ke změně pojmu „řidič“. V tomto případě je tedy řidičem jak osoba, která vozidlo fyzicky řídí, tak i osoba, která předá dočasně řízení autonomnímu vozidlu. Řidič má možnost, během předání řízení autonomnímu vozidlu, využít tento čas například k relaxaci, čtení, sledování videa apod. Bude-li však vyzván autonomním vozidlem k opětovnému převzetí řízení, je povinen tak učinit ve stanoveném časovém úseku 10 sekund. Po jeho uplynutí, pokud k převzetí nedojde, vozidlo zahájí manévr pro bezpečné zastavení vozidla. Nová legislativa se rovněž věnuje otázce odpovědnosti během autonomní jízdy. Takovéto vozidlo musí být rovněž vedeno v registru silničních vozidel, stejně jako ostatní vozidla s tím rozdílem, že u něj bude uvedena i informace o schválení tohoto vozidla jako automatizovaného.
Automatizovaná vozidla, jež jsou vybavena různými pokročilými systémy, senzory, kamerami, radary či LiDARY, budou díky úpravám v zákoně moci jezdit po silnicích v autonomním režimu úrovně 3 (SAE 3), kdy vozidlo přebírá plnou odpovědnost, ale řidič musí být stále připraven na vyzvání převzít zpět řízení. Velké uplatnění a pomoc se předpokládají především v místech s častým výskytem kolon nebo na dálnicích, kde je naopak provoz převážně plynulejší. Schválením příslušné legislativy bude umožněno zařadit takováto automatizovaná vozidla do provozu v ČR a tím zvýšit jednak komfortní stránku řízení, ale také bezpečnost na silnicích. „Hlavními přínosy automatizovaných vozidel a výhledově plně automatizovaných vozidel je zvýšení bezpečnosti provozu a jeho plynulosti,“ jak zmiňuje Tereza Čížková z Odboru kosmických aktivit a nových technologií Ministerstva dopravy.
Autonomní mobilitě se věnuje také následující video:
Zmíněnou problematikou autonomního řízení a s tím spojeného provozovaní autonomních vozidel se zabýváme rovněž v aktualizované sekci FAQ.