Americká autonomní podmořská robotická společnost Greensea IQ vyrábí autonomní dálkově ovládaná vozítka již 18 let. Poptávka po nich stále narůstá. Největším lákadlem jsou jejich autonomní roboti Bayonet. Tato vozítka jsou určená pro nehostinné podmínky moře či pobřeží, na nichž dochází k silnému náporu vln.
Jedním z jejich posledních počinů, který byl letos představen na Oceanology International v Londýně, je pokročilý autonomní high-tech robot “Bayonet Autonomous Underwater Ground Vehicles”, který má pomáhat především v námořním průmyslu a výzkumu mořského dna. Robot je vybaven mnoha senzory, včetně sonaru, mapování GPS a je navržen tak, aby skenoval mořská dna a shromažďoval mnoho informací, které pak mohou být dále použity pro environmentální mapování a stavební projekty (např. při stavbě mol).
Do teď byla pro takovýto sběr informací a mapování zapotřebí přiměřeně velká loď, mnoho vybavení, posádka lodi, včetně kapitána, odborníků rozličných zaměření, a to vše se promítlo i v celkových časových a finančních nákladech na takovýto výzkum. V případě využití robotického autonomního vozítka se potřeby vybavení a lidského faktoru při odběru vzorků a mapovaní smrskly na jednoho operátora, který „sedí doma za stolem“, řídí vozítko a shromažďuje všechna data. Úspora je tedy nepochybně nejen finanční, ale i časová. Někteří by mohli namítat, že lidé přijdou o práci. Není tomu tak, se získanými daty stále pracují odborníci, pouze nemusí být již fyzicky při samotném sběru dat, ale pracují až se vzorky či údaji, jež sesbíral onen autonomní pomocník. Navíc díky této technologii je mnohem jednodušší, dostat se i do míst, jež by za dřívějších okolností nebyla tak snadno či vůbec přístupná. Rovněž mohou sloužit jako pomocníci pro potápěče například při záchranných operacích, kdy lze využít jejich sonary pro detekci těl, částí potopených trosek aj. z různých míst a pohledů.
Díky získaným datům se dá předpokládat i hlubší pochopení oceánů, života v nich, struktury, změn klimatu a mnoho dalších. Vzhledem k tomu, že velikosti senzorů se stále zmenšují, jsou odolnější, kvalitnější, přesnější, nabízí se mnohem více možností uplatnění autonomních technologií ve více odvětvích. Tento robot má možnost až 20 komponent v rámci příslušenství. Jeho použití je tedy velice široké na souši i ve vodě.
Výrobců, kteří se zaměřují na autonomní mořská plavidla je poměrně dost, za zmínku jistě stojí Wave Front, Beex, Shanghai Huace Navigation Technology, Sea Robotics, Boxfish, Ocean Motion, Maritine Robotics aj. Každý z výrobců se zaměřuje na různou oblast autonomie u podvodních, vodních a pozemních využití.
Může vás také zajímat:
V Praze je plánován provoz autonomních aerotaxi
Japonsko bude zavádět vlaky budoucnosti