Automatizace v dopravě závisí na mnoha faktorech. Čím méně těchto faktorů na dopravu působí, tím je nasazení autonomních dopravních prostředků jednoduší. Z této logiky pak vyplývá, že autonomní kolejová doprava je pro prvotní automatizaci vhodný adept z celé řady dopravních módů. Nicméně můžeme jít ještě o krok dále a cílit na autonomní provoz jenom v rámci vybrané části tratě, např. depo.
Je to rok, co Škoda Group oznámila záměr realizovat Smart Depo, což se je díky investiční podpoře podařilo a nyní i demonstrovala výhody této vymoženosti. Autonomní tramvaj Smart Artic X34 z dílny výrobce Škoda při demonstraci ve vozovně dopravního podniku Tampereen Ratikka (Finsko) zvládla různé scénáře pohybu a tramvaj se bez lidského přičinění autonomně pohybovala po depu, které zahrnovalo i průjezd mycí linkou. Vozidlo
je vybavené systémem pro automatické vedení vlaku (ATO) a antikolizním systémem (ACS), který je určený výhradně pro tramvaje.
Tramvaj Škoda ForCity Artic Tampere X34 je plně nízkopodlažní vozidlo navržené pro náročné severské podmínky. Tento tříčlánkový model, dlouhý 37,3 metrů, je určen pro standardní rozchod kolejí 1435 mm a pojme až 264 cestujících. Díky rovné podlaze je snadno přístupný pro vozíčkáře i kočárky, což zvyšuje pohodlí a dostupnost pro všechny cestující. Tramvaj je obousměrná, což zvyšuje její flexibilitu v městském provozu. Ačkoliv na této demonstraci a vývoji této technologie Škoda spolupracovala právě s dopravním podnikem Tampereen Ratikka i v české republice Škoda nezahálí a podobnou iniciativu vytváří i v tuzemsku v rámci memoranda o spolupráci na autonomní mobilitě v Plzni. Chytrá depa pomáhají snížit náklady, zejména díky automatizaci běžně se opakujících činností a procesů, což má i pozitivní vliv na bezpečnost provozu v rámci areálu tramvajového depa.
Tramvaj Škoda ForCity Artic Tampere X34 (zdroj: Škoda Group)