Technické Deutsches Museum v Mnichově, jež je jedno z největších a nejvýznamnějších technických muzeí na světě, se od 22. října chlubí pozoruhodným exponátem ve svých sbírkách, a to autonomním vozidlem Firefly. To se začalo rodit v roce 2013 v rámci projektu Google Self-Driving Car, který se posléze transformoval do společnosti Waymo. Vůz Firefly, za jehož podobou stojí designérka Yoojung Ahn, byl od samého začátku koncipován jako autonomní dopravní prostředek bez volantu a pedálů, byť nadále se v konzoli mezi sedadly nacházely ovládací tlačítkové prvky, kterými bylo možné vozidlo řídit. Zároveň celý design zohledňoval specifika systémů autonomního řízení, zejména rozmístění senzorů tak, aby pokrývaly okolí vozidla. Firefly byl ve zkušebním provozu nasazován na veřejných komunikacích v letech 2015 až 2017, přičemž památným dnem byl 20. říjen 2015. Tehdy Firefly uskutečnil jízdu v texaském Austinu, kde se na jeho palubě nacházel Steve Mahan, který je slepý. Firefly je vystaven v expozici věnované historii dopravy ve výstavním pavilonu I.
Autonomní vůz Firefly v expozici mnichovského Deutsches Museum (foto: Deutsches Museum)
Ačkoli autonomní vozidla Firefly již na silnicích potkat nelze, jejich odkaz je každým dnem významnější, neboť Waymo zahájilo provoz autonomních vozidel Chrysler Pacifica bez obsluhy na palubě v ulicích arizonského Phoenixu, kde se jimi může kdokoli svézt. Úplně pozadu ale nezůstává ani Německo, kde je Firefly vystavený. Tamní vláda pracuje na legislativě, jež by umožnila regulérní provoz autonomních vozidel čtvrté úrovně automatizace na německých silnicích. Kromě toho se německé automobilky angažují ve vývoji systémů autonomního řízení, ať už pro osobní, tak i pro nákladní vozidla. V neposlední řadě je i samotný Mnichov v současnosti dějištěm zkoušek autonomních vozidel, neboť tam od léta svá vozidla testuje společnost Mobileye.