Ačkoli je Estonsko velice malou zemí, má jen něco málo přes milion obyvatel, rodí se v něm velké množství úspěšných technologických firem. V doméně autonomní mobility je nejznámější estonskou firmou společnost Starship Technologies, která je průkopníkem v rozvoji malých autonomních doručovacích prostředků. V poslední době si pozornost získává i firma Auve Tech, která vyvinula autonomní minibus, s nímž se v rámci prezentačního turné ukázala i v Praze. A v rámci výzkumu na univerzitě v Tartu testují na tamních veřejných komunikacích autonomní vozidlo na bázi modelu Lexus RX 450h. Autonomní vozidla pro vojenské účely pak vyvíjí společnost Milrem Robotics. Zapomenout ale nemůžeme ani na aktivity v oblasti dálkově řízených vozidel, kde významnou roli hraje společnost Cleveron se svým doručovacím vozidlem Cleveron 701, s nímž teleoperátoři půl roku rozváželi zásilky v estonském městě Viljandi. Menšímu mediálnímu zájmu se těší neméně zajímavá estonská autopůjčovna ELMO Rent specializující se na půjčování elektrických a hybridních vozidel, která v letošním roce představila dálkově řízené vozidlo Nissan Leaf jakožto předvoj své ambice doručovat v budoucnu zákazníkům vozidla až před dům prostřednictvím teleoperace.
Stanoviště vzdáleného řidiče firmy ELMO Rent (foto: ELMO Rent)
Tento obchodní model, tedy nabízet v rámci autopůjčovny vozidla, která prázdná přistaví zákazníkovi až před dům teleoperátor díky dálkovému řízení, se stává velmi populární, neboť s ním pracují hned tři firmy. Ve Spojených státech amerických se jedná o společnost Halo, která ve spolupráci s mobilním operátorem T-Mobile tuto službu testuje v nevadském městě Las Vegas. Druhá společnost se stejným cílem je firma Vay z Německa, která dálkově řízená vozidla testuje v Berlíně a Hamburku, kde s nimi v roce 2022 plánuje zahájit autopůjčovnu. A konečně třetí je výše zmíněná estonská společnost ELMO Rent, která se vývojem dálkového řízení pro svá vozidla v rámci autopůjčovny věnuje bezmála dva roky.