Když jsme tu minulý týden psali o soupeření mezi firmami Cruise a Waymo, které usilují o spuštění plnohodnotné autonomní taxislužby v kalifornském městě San Francisco, jednalo se už tak o nadmíru zajímavé dění. Netrvalo dlouho a situaci se rozhodla zpestřit čínská společnost AutoX, jež projevila zájem taktéž provozovat robotaxi v tomto městě. V nadcházejících týdnech zde proto začne testovat svá autonomní vozidla Chrysler Pacifica vybavená pátou generací systému autonomního řízení s bezpečnostními řidiči za volantem. Pochopitelnou ambicí firmy AutoX do budoucna je provozovat v Kalifornii robotaxi bez obsluhy, ale k tomu vede relativně dlouhá cesta skrze několik různých povolení.
Autonomní vozidlo Chrysler Pacifica firmy AutoX před mostem Golden Gate v San Franciscu (foto: AutoX)
AutoX sice patří mezi několik málo firem, jež mají povolení k testům autonomních vozidel bez obsluhy na palubě ve Spojených státech, ale toto povolení se vztahuje pouze na vymezené území města San José, a to navíc pro vozidla vybavená systémem autonomního řízení třetí generace. V dřívějšku AutoX v pilotním provozu s bezpečnostním řidičem v Kalifornii testovala například rozvoz zboží autonomními vozidly. Nejaktivnější je ale v domovské Číně, kde od 27. ledna 2021 provozuje autonomní taxislužbu bez obsluhy na palubě, čímž se po firmě Waymo stala druhou společností, která takové robotaxi nabízí. Po roce provozování tohoto robotaxi AutoX navyšuje počty vozidel, kterých by dle nejnovějších informací mělo fungovat již více než tisíc. Přehlížet tuto firmu proto nelze.