Čínská společnost Baidu v pondělí 8. srpna oznámila, že získala povolení k provozu komerční autonomní taxislužby bez jakékoli obsluhy na palubě. Toto povolení vydala firmě dvě čínská města, a to Wu-chan, kde bude robotaxi fungovat v době od 9 do 17 hodin a bude obsluhovat oblast o rozloze 13 kilometrů čtverečních, a Čchung-čching, kde bude provozní doba autonomní taxislužby od 9.30 do 16.30 na ploše o rozloze 30 kilometrů čtverečních. V obou případech smí firma provozovat pět autonomních vozidel bez obsluhy na palubě. Na provoz nicméně dohlíží vzdálený operátor, který může v případě potřeby intervenovat. Dle dostupných informací dohlíží jeden operátor souběžně na dvě až tři autonomní vozidla, což znamená, že při pěti povolených vozidlech na lokalitu postačují dva operátoři, kteří dohlížejí na tuto flotilu. Baidu svá autonomní vozidla testuje či zkušebně provozuje v rámci platformy Apollo Go v několika dalších městech, a to buď s bezpečnostním řidičem za volantem, anebo na místě spolujezdce. Kromě Číny testuje Baidu autonomní vozidla i v Kalifornii. Absencí jakéhokoli obslužného personálu na palubě autonomního vozidla v komerční službě se Baidu řadí po bok společností jako jsou Waymo či Cruise.
Autonomní elektrické vozidlo Arcfox firmy Baidu v rámci robotaxi Apollo Go bez obsluhy na palubě (foto: Baidu)
Na tomto místě je žádoucí zmínit, jak se služba firmy Baidu odlišuje od služby firmy AutoX, která v Číně nabízí autonomní taxislužbu bez obsluhy již od začátku roku 2021. Hlavním rozdílem zde je to, že robotaxi firmy Baidu je zcela veřejně přístupné, využívat jej může každý, kdo si nainstaluje aplikaci Apollo Go, zatímco robotaxi firmy AutoX je sice také veřejné, ale zájemci se musí předem zaregistrovat a vyplnit dotazník, na základě čehož jsou posléze schváleni nebo zamítnuti. Takže v tomto případě se stále jedná o regulovaný přístup. V každém případě sledujeme opravdu masivní rozvoj autonomních taxislužeb napříč Čínou.