V Severní Americe nebo na Asijském kontinentu byli doposud z hlediska autonomního řízení více otevření nežli ve zbylých částech světa. Zejména pak z hlediska plně samořízených aut, ale i z pohledu částečně automatizovaného řízení. Jedním z takových povolených systému částečně automatizovaného řízením je systém Blue Cruise od automobilky Ford, který byl představen již v roce 2021. Ve stejném roce byl také poprvé implementován do modelu Mustang Mach – E. Do současné chvíle byl několikrát vylepšován a aktualizován. Základním principem tohoto systému je, že na vybraných více než 200 000 kilometrech dálnic v Severní Americe může řidič po upozornění samotného systému Blue Cruise systém aktivovat a tím tak může sundat ruce z volantu. Systém pak přebírá řízení, sám dokáže zrychlovat, zpomalovat, monitorovat dopravní značení, držet vůz ve středu jízdního pruhu a dodržuje bezpečný odstup od okolních vozidel. Dalším výhodnou funkcí Blue Cruise je technologie infračervené kamery, která snímá řidičům obličej a tím tak kontroluje jeho bdělost, která je nutná k využívání dané technologie. Svojí podstatou systém spadá dle stupnice SAE do 2. úrovně automatizované jízdy. Řidič tak stále musí během jízdy sledovat situaci kolem sebe a je nutné, aby v případě potřeby kdykoliv mohl převzít řízení. Zejména z hlediska legislativního řešení, toto řízení doposud v Evropě nikde nebylo možné. Nyní však s tímto systémem přichází Ford na vybrané dálnice do Velké Británie. Jedná se přibližně o 3700 km dálnic ve Walesu, Irsku a Anglii, které jsou vyznačeny jako takzvané „Modré zóny“ na kterých bude možné Blue Cruise aktivovat.
Mapa vyznačených dálnic v UK pro použití Blue Cruise (foto: Ford)
Tím, že bude systém aktivně fungovat ve Velké Británii, tak bude dále přitahovat pozornost dalších evropských států, které s povolením podobných systémů stále váhají. Ve Fordu si tak slibují, že tímto krokem se jim otevřenou dveře do dalších evropských zemí a budou moci svůj systém Blue Cruise dále implementovat stále do více vozidel.
Samotný systém byl už nyní testován na více než 160 000 km evropských dálnic a samozřejmě také ve Velké Británii. Tam byl testován zejména na opotřebené značení jízdních pruhů, funkčnost kamer a radarů v rámci nepříznivých podmínek počasí nebo pracích na silnici. Na těchto silnicích tak může systém Blue Cruise jezdit až rychlostí 130 km/h. Ford tak na evropském trhu v tomto ohledu může konkurovat německé značce Mercedes-Benz, která má u svých předních modelů také možnost určitého stupně autonomie na předdefinovaných úsecích dálnic za určitých podmínek. Zde je ovšem výrazně omezená rychlost, a to na pouhých 60 km/h.