web Autonomne.cz

odkaz na homepage

BMW otevřelo polygon u Sokolova

Více než 5 let a 7,5 miliardy korun. Tolik času a financí si vyžádala výstavba teprve třetího testovacího polygonu společnosti Bayerische Motoren Werke AG, běžně označovanou jako BMW.

Píše se rok 2017 a na svět přichází první informace o záměru vybudovat unikátní testovací polygon na území karlovarského kraje ve městě Sokolov. Na konci téhož roku byl tento záměr deklarován zástupci BMW a ministerstva průmyslu. Do počátku samotné výstavby, která se datuje ke květnu roku 2020 uplynulo spousta vody, a ještě více jí uplynulo do středy 26.7.2023 kdy bylo nové testovací a vývojové středisko – Future Mobility Development Centre za účasti náměstka ministra průmyslu a obchodu, hejtmana Karlovarského kraje a členů představenstva po ročním testovacím provozu otevřeno.

Bývalá výsypka povrchového dolu se tak změnila na zcela unikátní stavbu a první vývojové místo svého druhu ve střední Evropě, která nyní zaměstnává více než 100 místních kvalifikovaných pracovníků. Tento testovací polygon doplňuje testovací a vývojové areály BMW v Aschheimu u Mnichova, Miramas ve Francii a Arjeplogu ve Švédsku a na 600 hektarech poskytuje ideální zázemí pro vývoj a testování autonomních a elektrických vozidel nebo asistenčních systémů. Na této ploše lze nalézt například dokonale rovná asfaltová plocha o ploše 90 tisíc čtverečních metrů. Tato velikost dokonale umožňuje testování různých scénářů s více vozidly, při který se trasy jednotlivých vozidel mohou křižovat, nebo lze testovat náhlé vstupy chodců a jiných zranitelných účastníků do trajektorie pohybu vozidel. Co ale nejvíce podtrhne velikost areálu je čtyřproudá dálnice na délce šest kilometrů, případně pak atrapy tunelů, nebo mostů, nebo několik dobíjecích stanic (o výkonu 22 až 75 kW) a dvě ultrarychlé dobíjecí stanice s výkonem až 350 kW. Celkem se v areálu nachází 25 kilometrů silnic, s okolní infrastrukturou je to pak až 40 kilometrů. Ačkoliv bylo počítáno s šesti testovacími moduly, kvůli pandemii Covide-19 byl celý projekt zmenšen. To však významu sokolovského polygonu na jeho významu neubírá, navíc je počítáno s jeho dalším rozrůstáním. Vyrůst by na něm mohl například vysokorychlostní ovál, nebo vodíková plnící stanice.



Pohled na testovací polygon z ptačí perspektivy (foto: aktualne.cz)                                          Asfaltová plocha o rozměrech 300 x 300 metrů (foto: aktualne.cz)


Vozidlo vybavené ovládacími robboty a měřící technikou pro testování                                     Robot ovládající brzdový pedál od společnosti AB Dynamics 
                                    (foto: aktualne.cz)                                                                                                                                        (foto: aktualne.cz)