Od autonomních vozidel vyšších úrovní automatizace se již z definice očekává, že budou jezdit bez nutnosti zásahu do řízení ze strany člověka. I přesto ale existují případy, u nichž je myslitelné, že se řízení ujme člověk. V případě čtvrté úrovně automatizace primárně tehdy, když se vůz ocitne mimo svoji definovanou provozní obálku (ODD, Operational Design Domain), a tedy nebude schopný samostatně situaci zvládnout. Vozidla páté úrovně automatizace by sice měla zvládnout jízdu všude a za všech podmínek, přesto lze uvažovat případy, kdy si bude chtít člověk na palubě užít řízení a mít intenzivnější prožitek z jízdy. Z těchto důvodů je žádoucí, aby bylo vozidlo stále vybaveno volantem či jiným podobným zařízením pro ovládání. Protože by ale měl provoz probíhat většinu času autonomně, a volant je přeci jenom relativně rozměrný, rozhodli se inženýři mnichovské automobilky BMW vydat cestou možného zmenšení volantu. Detaily jejich nápadu jsou popsány v patentové přihlášce DE102019101379, přičemž nově navrhované uspořádání a podoba volantu v mnoha směrech připomíná berany používané v některých letadlech, odkud si inženýři BMW patrně vzali inspiraci. V režimu autonomního řízení tak může být volant zasunutý v palubní desce, čímž poskytuje více prostoru v kabině, navíc díky svým rozměrům vyžaduje menší výřez než by byl potřeba pro klasický volant. Na volantu se nacházejí ergonomicky rozmístěné všechny důležité ovládací prvky, od volby jízdního režimu přes ovládání světel až třeba po ovládání stěračů. Rozmístění ovladačů navíc umožňuje i řízení jen jednou rukou.
Nová podoba volantu pro autonomní vozy z patentové přihlášky firmy BMW (foto: BMW)
První náznak nové podoby volantu se objevil u BMW v březnu 2016 na autosalonu v Ženevě, kde byl představen koncept BMW Vision Next 100. Ten již disponoval řídicím zařízením, které v mnohém připomínalo nynější podobu, a které je detailně popsáno v patentu DE102016225452A1 z roku 2018. Je prozatím otázkou, kdy se volant podobného ražení objeví v sériových vozech, nicméně jde o jasnou ukázku toho, že se automobilky aktivně zabývají studiem možností, které autonomní řízení poskytuje pro návrh interiérů budoucích vozidel.