web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Cadillac představil koncept autonomního minibusu

Letošní ročník populárního veletrhu spotřební elektroniky CES se vzhledem k přetrvávající nepříznivé epidemiologické situaci konal virtuálně, přesto přinesl celou řadu zajímavých novinek, a to i z oblasti autonomní mobility. Jednou z nich bylo představení konceptu PAV (Personal Autonomous Vehicle) firmy Cadillac. Jedná se o další z příspěvků na téma autonomního minibusu, tentokrát s výrazným rukopisem automobilky Cadillac. Koncept je poměrně hranatý, s masivní čelní maskou, který díky malým oknům připomínajícím průzory a šedou barvou karoserie vyvolává dojem obrněného vozidla. Vůz je koncipovaný jako elektromobil využívající elektrickou platformu Ultium, přičemž interiér v souladu s tradicí Cadillacu klade důraz na dojem luxusu. V představách designérů je kabina minibusu responzivní, senzory reagují na těla cestujících a přizpůsobují jim atmosféru i klima.

Cadillac

Koncept autonomního minibusu PAV firmy Cadillac (foto: Cadillac)

Autonomní minibus PAV je téměř jistě pouze studií, která má za cíl demonstrovat univerzálnost elektrické platformy Ultium a schopnosti designérů, nikoli prorazit na trhu. Automobilka General Motors (GM), pod níž společnost Cadillac spadá, nicméně svého zástupce v doméně autonomních minibusů již má. Je jím minibus Origin, který byl představen pod hlavičkou firmy Cruise, jež rovněž patří pod GM, a která se zabývá vývojem systémů autonomního řízení. Zároveň nemůžeme opomenout, že vůz CT6 firmy Cadillac nabízí od roku 2017 pokročilý asistenční systém řidiče Super Cruise, jenž byl vůbec prvním systémem druhé úrovně automatizace, který umožnil jízdu bez nutnosti držet ruce na volantu. Tento režim je dostupný na více než 300 000 kilometrech zmapovaných dálnic Spojených států a Kanady. Od letošního roku by měl být Super Cruise dostupný i v modelech CT4, CT5 a Escalade a od roku 2023 v modelu Lyriq. V rámci GM by měl tímto systémem od roku 2022 disponovat i nový Hummer EV a Chevrolet Bolt EUV. V loňském roce se objevily neoficiální zprávy, že automobilka GM patrně pracuje na pokročilejší verzi přezdívané Ultra Cruise, jež by mohla umožňovat i jízdu na městských komunikacích. Kromě Cadillacu nabízí druhou úroveň automatizace bez nutnosti držet ruce na volantu taktéž Nissan a v letošním roce by měl přibýt Ford.