web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Čína zakazuje výrobcům používat termíny „autonomní řízení“ a „chytré řízení“ v reklamách

Ministerstvo průmyslu a informačních technologií Čínské lidové republiky oznámilo na mítinku se zástupci automobilových výrobců zavedení nových pravidel. Výrobci nyní nebudou moci používat termíny „chytré řízení“ a „autonomní řízení“ při propagaci asistenčních systému pro řízení. Nová pravidla také zpřísňují podmínky pro použití vzdálených aktualizací těchto systémů (tzv. over-the-air, neboli OTA updatů).

Co přimělo Čínu k tomuto kroku přistoupit? Pravděpodobně takto reaguje na nedávnou tragickou událost, k níž došlo na konci března tohoto roku. Jednalo se autonehodu vozidla Xiaomi SU7, jež skončila smrtí pro všechny osoby ve vozidle. Toto vozidlo je jedno z nejprodávanějších vozů, vybavených pokročilými asistenčními systémy (ADAS). Tato tragická událost vznesla mnoho otázek ohledně bezpečnosti ADAS systémů, které mohly hrát při nehodě určitou roli. Více o této události se může dočíst v našem dřívějším článku.

Logickým krokem bylo svolání mítinku čínského Ministerstva průmyslu a informačních technologií se zástupci zhruba 60 reprezentantů výrobců a významných dodavatelů tohoto odvětví průmyslu. Zde byly oznámeny nové regulace, které se týkají zejména dvou oblastí. Jde o vzdálené aktualizace a marketing ADAS systémů.

Vzdálené aktualizace neboli tzv. „over-the-air (OTA) updates“, umožňují výrobcům aktualizovat software systémů na vozidle již prodaném zákazníkovi, a to vzdáleně, aniž by s ním zákazník musel zajet do servisu. Nová pravidla ale stanovují, že výrobci nesmí provést vzdálené aktualizace bez úředního povolení. Jsou povinni nejprve provést dostatečné testování zajišťující spolehlivost a obdržet schválení od příslušného úřadu. Teprve poté mohou software vozidel svých zákazníků aktualizovat.

Druhou oblastí zasaženou regulacemi je marketing ADAS systémů. Výrobci, kteří by mystifikovali své zákazníky lživou či zavádějící reklamou, jež by nadhodnocovala skutečné schopnosti asistenčních systémů, by mohli čelit vysokým pokutám a přijít o obchodní licenci. Falešná reklama vedoucí k tragickým následkům, jako třeba k vážné dopravní nehodě, by mohla být považována za trestný čin hrozící až dvěma lety vězení. Používání termínu jako „chytré řízení“ a „autonomní řízení“ ve vztahu k asistenčním systémům, a nikoliv k opravdovým autonomním vozidlům, je tudíž zakázáno.

Čína těmito kroky zvyšuje byrokratický dozor nad trhem s elektrickými a hybridními vozy, který v poslední době v Číně zaznamenal prudký rozvoj, dokonce prudší, než Čína původně očekávala. Kromě již zmíněných aspektů nových regulací zavádějí i nové standardy pro elektrobaterie do elektromobilů s cílem snížit riziko vznícení či exploze. Což je rovněž problematika související s výše zmíněnou nehodou vozu Xiaomi SU7. Jaký dopad tyto regulace na čínský trh budou mít není jasné. Experti se domnívají, že se zvýší náklady a zpomalí tempo vývoje, ale možná tento krok přispěje ke konsolidaci přeplněného automobilového trhu v Číně.


 

Mohlo by Vás také zajímat:

Nehoda automatizovaného vozu Xiaomi

BYD a DeepSeek plánují poskytnout ADAS systémy i levnějším vozidlům

Přístup k bezpečnosti v nových vozech Volvo


 
Úvodní foto: Ilustrativní obrázek (zdroj: AI Copilot)