web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Čínští Xpeng a NIO budou ve svých vozech používat LiDAR

Čínské automobilky Xpeng a NIO, které se specializují na elektrická vozidla, krátce po sobě oznámily novinky, jež souvisí též s autonomním řízením. Nejdříve v listopadu loňského roku na autosalonu v čínském Kantonu společnost Xpeng oznámila, že modelová řada elektromobilů roku 2021 v čele s vozem P7 bude disponovat kromě běžně používaných automobilových senzorů taktéž LiDARem. Společně s LiDARem, který by měl dle nových informací pocházet od firmy Livox, bude architektura těchto vozů disponovat dalšími 31 senzory, včetně kamer s vysokým rozlišením, radarů, ultrazvukových senzorů a GNSS přijímače pro zpřesnění lokalizace v digitálních mapách. Přidání LiDARu je motivováno snahou zvýšit citlivost senzorické sestavy a dosáhnout větší spolehlivosti i v situacích zhoršeného osvětlení, na které jsou náchylné kamery. Z informací automobilky Xpeng, která uvádí, že její systém autonomního řízení by měl přispět k menší četnosti zpětného převzetí řízení a delším kontinuálním jízdám v autonomním režimu, lze vyčíst, že se bude jednat o vozidla třetí úrovně automatizace.

Xpeng

Elektromobil Xpeng P7 (foto: Xpeng)

Následně v sobotu 9. ledna letošního roku na konferenci NIO Day v Čcheng-tu čínská automobilka NIO představila svůj nový elektromobil ET7. Ten by měl být na trh uvedený v prvním čtvrtletí roku 2022, přičemž taktéž bude disponovat LiDARem, v tomto případě od americké společnosti Innovusion. Svými schopnostmi by měl ET7 rovněž náležet mezi vozy třetí úrovně automatizace. Ani jedna z výše zmíněných čínských automobilek se netají svojí ambicí konkurovat americké automobilce Tesla. Ostatně mezi Teslou a Xpengem od roku 2019 panuje určitá nevraživost, neboť bývalý zaměstnanec Tesly Cao Guangzhi měl z firmy vynést zdrojový kód systému Autopilot, a to právě do Xpengu. Kopírování a krádeže obchodních tajemství ze strany Číny jsou dlouhodobým problémem, s nímž se západní svět potýká. V současnosti tak již existuje celá řada technologických odvětví, v nichž Čína dokáže západním zemím konkurovat. Důkazem jsou třeba právě LiDARy čínské firmy Livox. Ta byla založena v roce 2016 coby nezávislý podnik čínského výrobce dronů DJI. Propojování čínských výrobců při tvorbě produktů vysílá jasný signál, že Čína usiluje o oproštění od závislosti na západních technologiích, kterým chce do budoucna navíc v co největším měřítku konkurovat.