web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Comma.ai vydala novou generaci asistenčního systému

Pokročilé asistenční systémy řidiče, pro něž se používá anglická zkratka ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), a které spadají do první a druhé úrovně automatizace, jsou dnes již v podstatě neodmyslitelnou součástí nových vozidel. Ovšem ne všechny tyto systémy fungují napříč výrobci stejně dobře, nehledě k tomu, že starší modely vozidel je obvykle postrádají. Na trhu si proto našel své místo projekt Openpilot společnosti Comma.ai. Zakladatelem a hlavním programátorem firmy je George Hotz, který se mimo jiné proslavil jako hacker, který se prolomil do telefonu iPhone a videoherní konzole PlayStation 3. Protože rozpoznal, že moderní automobily jsou v rostoucí míře prošpikovány počítači, vydal se i do tohoto sektoru. Projekt původně začínal jako open-source software pro podobně smýšlející nadšence, kterým umožnil přetvořit chytrý telefon umístěný za čelním sklem a připojený ke sběrnici vozidla v ADAS, postupem času se ale produkt stále více profesionalizoval. V srpnu představená třetí generace nazvaná Comma Three přináší kromě softwaru i propracovaný hardware, který disponuje i funkcí monitorování řidiče, čímž zvyšuje celkovou bezpečnost systému. Openpilot v sobě zahrnuje adaptivní tempomat (ACC), centrování v jízdním pruhu (ALC), výstrahu před kolizí (FCW) a výstrahu před opuštěním jízdního pruhu (LDW), jedná se tedy o asistenční systém druhé úrovně automatizace. Cena základní verze Comma Three činí 2 199 dolarů (necelých 50 tisíc korun).

Comma Three

Zařízení Comma Three za čelním sklem vozidla Hyundai Sonata (foto: Comma.ai)

Nutno podotknout, že Openpilot nelze implementovat do úplně každého automobilu, postupem času nicméně přibývá kompatibilních vozidel, a to jak ze strany samotného vývojáře, tak i nadšenců. Kolem zařízení je totiž aktivní početná komunita, která software adaptuje pro použití v dalších vozidlech. Mezi vozidly, do nichž lze toto zařízení umístit, tak nalezneme i modely automobilky ŠKODA AUTO. Konkrétně se jedná o vozidla Kamiq (modelový rok 2021), Scala (2020), Karoq (2019), Kodiaq (2018 a 2019), Octavia (2015, 2018 a 2019), Octavia RS (2016) a Superb (2015, 2016, 2017 a 2018). I v případě systému Openpilot platí, že za řízení je stále zodpovědný řidič.