web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Cruise učí autonomní vozy číst lidská gesta

Řidiči během jízdy dennodenně neverbálně komunikují s ostatními účastníky provozu, ať už se jedná o oční kontakt s chodcem či pohyb ruky dávající druhému člověku na vědomí, že o něm řidič ví. Lidé si všechna tato gesta umí přirozeně interpretovat na základě své sociální inteligence. Autonomní vozidla však tuto schopnost postrádají. Z tohoto důvodu jsou častokrát přehnaně opatrná, zaznamenají-li v okolí vozovky člověka. Z řeči jeho těla totiž zatím neumí vyčíst, jestli se chystá vstoupit do vozovky, anebo jen kolébavě kráčí podél. Americká společnost Cruise, která v ulicích kalifornského San Francisca testuje přes dvě stě autonomních vozidel Chrysler Bolt, si najala vývojáře počítačových her, aby jí pomohli zdokonalit schopnosti systémů autonomního řízení interpretovat lidská gesta.

TomTom

Umělecká představa autonomního vozidla interpretujícího lidská gesta (foto: Chris Philpot)

Posloužil k tomu proces snímání pohybu, takzvaný motion capture. Hojně je využíván při vytváření filmů nebo právě počátačových her, ale i v lékařství či sportu pro rehabilitační účely, neboť umožňuje vytvářet modely lidí či jiných objektů s velice přirozeným pohybem. Motion capture existuje ve dvou základních formách, z nichž první nazývaný optický se využívá zejména ve filmovém a videoherním průmyslu, a vyžaduje celé studio vybavené kamerami, jež snímají herce oblečeného v celotělním obleku. Druhý je založený na neoptických senzorech, například mikroelektromechanických systémech (MEMS) obsahující mimo jiné malé gyroskopy. Tyto senzory jsou přenosné a nevyžadují specializované studio. Herní vývojáři pracující pro firmu Cruise postupně vybavili pět figurantů z řad zaměstnanců společnosti Cruise devatenácti těmito senzory na klíčových částech těla, například nohách, rukách, ramenou nebo hlavě, které bezdrátově odesílají snímaný pohyb do počítače, kde je software skládá dohromady a vytváří z nich počítačový model. Figuranti zaujímali pózy, s nimiž se lze v silničním provozu setkat, například při řízení dopravy policistou, přičemž vzniklo celkem 239 třicetisekundových videonahrávek. Z nich byla vygenerována data, která následně slouží jako učicí sada pro umělé neuronové sítě autonomního řízení. Jedná se teprve o začátek, následovat budou další druhy pohybů, například člověk vedoucí bicykl. Na závěr zmiňme, že Česká republika patří v oboru vývoje počítačových her ke světové špičce, celosvětově známá je například firma Bohemia Interactive Studio, takže prostor pro zapojení do vývoje podsystémů autonomního řízení by v tomto ohledu byl i u nás.