V posledních dnech přichází od našeho západního souseda v souvislosti s autonomní mobilitou jedna novinka za druhou. Mezi nimi i oznámení o existenci německé firmy Vay, která se specializuje na vývoj dálkového řízení neboli teleoperace. Tato firma byla totiž založena už v roce 2018, ale až do letošního zářijového oznámení fungovala skrytě. Jejím záměrem je v příštím roce nabídnout v Berlíně autopůjčovnu, kde převoz vozidel k zákazníkům zajistí na dálku teleoperátor. Po doručení řídí vozidlo zákazník sám. V řadách společnosti nalezneme ostřílené profesionály, kteří si prošli firmami jako jsou Waymo, Zoox, Argo AI, Tesla, Daimler a dalšími technologickými a průmyslovými giganty. Doposud firma získala investice ve výši 30 milionů dolarů (cca 643 milionů korun). Testování technologie na veřejných komunikacích v Berlíně probíhá prozatím s bezpečnostním řidičem ve vozidle Kia e-Niro. Dlouhodobým záměrem je pokrýt svojí službou co nejvíce metropolitních oblastí nejen v Evropě. Společnost Vay se zároveň snaží etablovat na pracovním trhu pozici teleoperátora neboli řidiče dálkově ovládaného vozidla.
Dálkově řízené vozidlo Kia e-Niro firmy Vay před Braniborskou bránou v Berlíně (foto: Vay)
Skutečnost, že firem působících v doméně autonomní mobility přibývá v Německu jako pověstných hub po dešti, je umožněna aktivními kroky Německa v oblasti legislativy. Právě díky této legislativě plánuje v příštím roce firma Vay nasazovat vozidla bez bezpečnostního řidiče. Autopůjčovna obsluhovaná dálkově řízenými vozidly během cest mezi zákazníky je velice atraktivní příležitostí, o čemž svědčí i fakt, že prakticky identický operační model představila v červenci americká společnost Halo, která působí v nevadském Las Vegas.