Švýcarsko je další evropskou zemí, která vidí potenciál v autonomním řízení a vytváří užitečný právní rámec. V prosinci 2024 přijala Spolková rada nové nařízení, které vstoupí v platnost 1. března 2025. Díky němu budou moci řidiči autonomních vozidel například na dálnicích používat „dálniční piloty”.
Švýcarský federální úřad pro silniční dopravu (Federal Foads Office, FEDRO), uvádí na svých internetových stránkách, k problematice autonomní dopravy jasné stanovisko: „Automatizovaná vozidla mohou zvýšit bezpečnost silničního provozu a zlepšit jeho plynulost. Otevírají také nové příležitosti pro ekonomiku a poskytovatele dopravních služeb“. Příslušná opatření pro zvýšení automatizace jsou proto nesmírně důležitá. To se netýká pouze technologických nebo psychologických otázek (souvisejících se společenským přijetím inovativních řešení), ale také přípravy vhodných předpisů.
Švýcarský parlament přijal významné kroky k autonomnímu řízení již v roce 2023. Tehdy byl částečně novelizován zákon o silničním provozu. Bylo však nutné transformovat ustanovení stanovujícího rámce pro automatizované řízení do nařízení, které specifikuje mnoho důležitých otázek pro řidiče. Ustanovení vyplývající z nařízení a zákona, vstoupí v platnost 1. března 2025.
Nová legislativa umožňuje automatizované řízení ve třech případech. Při jízdě po dálnici bude již možné použít „dálničního pilota“ (počínaje jarem 2025). To znamená, že po jeho aktivaci budou moci řidiči pustit například volant a nebudou muset vozidlo neustále sledovat. Je však třeba mít na paměti, že systém může kdykoli vyžadovat, aby kontrolu nad vozidlem převzal opětovně člověk-řidič. Je velmi důležité, aby na tuto možnost, byl řidič za všech okolností připraven - to je jedna z klíčových zásad bezpečnosti na příslušné úrovně automatizace.
Kromě toho se nový zákon vztahuje i na vozidla bez řidiče - jejich jízda bude povolena na úředně schválených trasách. To je mimo jiné dobrá zpráva pro budoucí pilotní projekty. Tyto trasy budou schvalovat jednotlivé kantony. Vydání pokynů pro hodnocení žádostí o trasy a vytvoření schvalovací skupiny spadá do kompetence FEDRO. Je třeba také upozornit, že vozidlo bez řidiče na palubě musí být nepřetržitě monitorováno dispečinkem. Provozovatel je povinen tak učinit v případě, že autonomní vozidlo není schopno samo vyřešit vzniklý problém. „Využití vozidel bez řidiče může být atraktivní zejména pro nákladní dopravu a pokrytí tzv. poslední míle v osobní dopravě“ – jak se uvádí na internetových stránkách FEDRO.
Posledním důležitým bodem, který je třeba zavést, je otázka parkování. Na vybraných a vhodně označených parkovištích bude možné parkovat bez řidiče. Za schválení těchto míst budou zodpovědné opět kantony a obce na základě pokynů FERDO nebo po konzultaci se schvalovací skupinou.
Nové předpisy ve Švýcarsku znamenají, že země může vstoupit do nové fáze budování inteligentní a inovativní dopravy.
Mohlo by vás zajímat:
• Švýcarsko se připravuje na autonomní mobilitu
• Kalifornie předkládá nové návrhy pravidel pro autonomní vozidla
• Evropská komise zveřejnila dokument shrnující stav autonomní mobility v EU