Efektivní snížení nákladů a s nimi spojený pokles produkce emisí by měl být základem každého vhodně fungujícího podfniku nejen v oblasti mobility. Z hlediska testování ADAS systému je tato technologie více než vhodná a u části testovacích center již také využívána. Samotné reálné testování je časově i finančně poměrně nákladné. Proto je před skutečným testem vhodné mít buď kompletní virtuální model celého vozu, který bude digitálním dvojčetem fyzického produktu nebo aspoň jeho části. Digitální dvojče je tedy virtuální kopie nějaké věci, procesu nebo služby u nichž jsou využita cloudová data k průběžnému testování a předpovídání toho, jak se daná věc či proces bude chovat během určitého provozu. S digitálním dvojčetem je tak možné testovat výkon, opotřebení, potenciální problémy, všechny myslitelné situace a účinně předpovídat rozličné scénáře, jak se bude dané zařízení chovat, včetně různých anomálií. Tímto způsobem testování lze ušetřit velké množství finančních prostředků a zejména pak i času. Hojně je tento způsob využíván také v testování částečného či plného autonomního řízení.
Nyní globální lídr v oblasti výpočetní vědy a umělé inteligence Altair, zveřejnil výsledky nezávislého průzkumu, který představuje celkový vliv digitálních dvojčat v oblasti autonomní mobility a celkový vliv na jejich další vývoj z hlediska dosažení cílů udržitelnosti. Studie se účastnilo více než 2000 respondentů (vývojáři, softwaroví manažeři, informační technologové, výkonný management, atp.) v různých průmyslových odvětvích z 10 zemí světa, jejichž společnosti již digitální dvojčata využívají. Hodnoceny byly celkové přínosy pro jednotlivé společnosti (zvýšení kvality služeb a produktů, úspora financí, rychlost vývoje, atd.) tak i celkový přínos pro udržitelnou mobilitu. Tato studie měla zejména za cíl představit výhody digitálního dvojčete a celkový dopad na růst průmyslové trhu. Touto technologií lze určitý vývoj zrychlit a tím se tak určité automobilky či jiná průmyslová odvětví dostávají do popředí před konkurenci. Dalším cílem pak bylo celkové vzdělání a rozšíření povědomí o principu digitálních dvojčat.
Znázornění principu digitálního dvojčete na modelu z průmyslové praxe (foto: neznámý)
Z průzkumu vychází, že automobilový průmysl je druhý nejčastější při využívání digitálních dvojčat, hned za průmyslem spojeným s těžkou technikou. Až 76 % dotázaných z oblasti automobilového průmyslu uvedlo, že jejich společnosti principy digitálního dvojčete využívají, avšak samotní uživatelé vozů o této technologii nemají příliš velký přehled. Jedná se pouze asi o 35 % dotázaných v oblasti automobilového průmyslu. To je druhé nejnižší číslo z hlediska zkoumaných odvětví. Co je velmi zásadní informací je to, že až 92 % dotázaných z oblasti autonomního průmyslu, kteří využívají technologii digitálního dvojčete, uvedli, že jim tato technologie přinesla udržitelnější produkty a procesy. Stejně tak v tomto odvětví vyšel automobilový průmysl s prací s digitálním dvojčetem jako nejvyužívanější z hlediska dosažení stanovených cílů udržitelnosti. Z toho vyplívá, že tento způsob testování je hojně využíván při zavádění elektrických vozů do provozu. Technologie digitálního dvojčete tím celé zavádění urychlují a celý proces se stává plynulejší bez větších problémů. Toho lze v budoucnu samozřejmě využít i při masivnějším zavádění autonomních vozidel do reálného provozu.
Hlavních zjištění průzkumu bylo několik. Co se týká nákladů a zkvalitnění produktu, 97 % dotazovaných uvedlo, že technologie digitálního dvojčete je schopna lépe podávat informace o vývoji produktu, dle 70 % dotázaných v jejich společnostech digitální dvojčata přispěla ke snížení nákladů na údržbu produktu a až 38 % dotázaných si myslí, že do 5 let zcela vymizí fyzické testování, které bude nahrazeno testováním pomocí technologie digitálního dvojčete.
V rámci udržitelné mobility až 92 % dotázaných z oblasti automobilního průmyslu uvedlo, že jim technologie digitálního dvojčete pomohla vytvářet udržitelné produkty a procesy a dalších 78 % dotázaných uvedlo, že jim tato technologie přispěla k úspoře energie či úspoře jiného typu financí.
Z hlediska vzdělávání a šíření osvěty o digitálním dvojčeti bylo zjištěno, že o toto téma je zájem i v širší veřejnosti, 22 % dotázaných očekává, že jejich společnost začne digitální dvojčata využívat do půl roku a 33 % uvedlo, že zavedení této technologie očekává 1 roku. U těch společností, u kterých není doposud technologie digitálního dvojčete zavedena, až 92 % dotázaných uvedlo, že jakmile jejich vedení bude s výhodami digitálního dvojčete seznámeno, bude s největší pravděpodobností tato technologie implementovány i do jejich firemních postupů.