Vývoj autonomních vozidel nemusí nutně probíhat výhradně jen ve firmách podporovaných miliardovými investicemi. Zcela seriózní výzkum a vývoj je totiž možné realizovat i ve výrazně přístupnějších podmínkách, a to včetně těch, které bychom označili spíše za koníček v podobě modelaření. Ale podobně jako se letecké modelářství osvědčilo coby funkční příprava konstruktérů pro navrhování skutečných letadel, může se kutilství v doméně zmenšených autonomních prostředků ukázat jako obdobně přínosné. Velkou výhodou jsou velice nízké vstupní náklady, neboť pořízení potřebného vybavení se pohybuje v řádu tisíců korun. Nejsou tak nutné žádné horentní investice, přičemž poznatky a výstupy třeba v podobě algoritmů strojového učení jsou přenositelné i do větších strojů. Zároveň odpadá potenciální rizikovost, neboť v případě modelů příliš nehrozí, že jejich provoz způsobí nehodu či dokonce někoho usmrtí. Vývoj těchto malých autonomních vozidel zastřešuje iniciativa DIY Robocars, přičemž vývojáři z řad kutilů mají k dispozici velké množství nástrojů, které jim činnost usnadňují. Jakožto platforma většinou fungují modely aut DonkeyCar nebo Waveshare JetRacer. Výpočetní výkon poskytují dostupné minipočítače Raspberry Pi anebo NVIDIA Jetson. Senzoriku obvykle tvoří kamery, ale je možné využívat též ultrazvukové snímače, při větších ambicích dokonce i radary či LiDARy. Většina vývojářů z této komunity se ale soustřeďuje na použití kamer a vývoj strojového zpracování jejich obrazu.
Robotické autíčko DonkeyCar pro experimentování s autonomním řízením (foto: DIY Robocars)
Využitelnost zmenšených autonomních vozidel pro výzkum v loňském roce předvedl například norský student Jon Eivin Stranden, který jako součást své magisterské práce postavil zmenšený autonomní nákladní vůz, na kterém kromě autonomního řízení zkoušel též bezdrátové dobíjení akumulátoru vozidla.
Za iniciativou DIY Robocars stojí Chris Anderson, jenž byl jedenáct let šéfredaktorem technologického časopisu Wired, a který rovněž založil kutilskou komunitu DIY Drones zaměřenou na bezpilotní prostředky. Kromě toho je ředitelem firmy 3D Robotics, která vyvíjí bezpilotní prostředky ve formě multikoptér pro profesionální účely.
Podobný základ v kutilství má firma Comma.ai, jejíž zakladatel George Hotz v domácích podmínkách vyvinul řídicí software, který pomocí kamery chytrého telefonu dokáže přes sběrnici vozidla fungovat jako asistenční systém druhé úrovně automatizace.