Budete-li v Oslu, nezapomeňte ani na návštěvu sídla Yara. Právě tato společnost, jako první na světě uvedla v srpnu 2022 do provozu plně elektrickou, autonomní kontejnerovou loď s nulovými emisemi. Jaké byly její dosavadní plavby? Jak se osvědčily autonomní systémy? Jaké jsou vyhlídky do budoucna?
Tato loď byla pojmenována po jednom ze zakladatelů společnosti Kristian Birkeland a byla navržena tak, aby nahradila až 40 000 jízd komerčními dieselovými kamiony za rok a tím bylo dosaženo snížení emisí NOx (oxid dusíku) a CO2 emisí. Odstraněním kamionů ze silnic v hustě obydlených oblastech v Grenlandu pomáhá snižovat provoz, hluk a prašnost. Demonstruje tím závazek společnosti vůči klimatické neutralitě pomocí dekarbonizace, a tedy snížení emisí v zemědělství, lodní dopravě a energetice. Loď dosahuje rychlosti až 15 uzlů a kapacita baterií je 6,8 MWh. Od roku 2022, kdy zahájila loď komerční plavby, uskutečnila během dvou let 175 plaveb na trase z Herøya do Brevik a přepravila 21 826 kontejnerů. Přičemž trasa dlouhá 11 námořních mil ji zabere zhruba hodinu. Loď vyplouvá 2 až 3krát za týden.
Po stránce technické, se velkou měrou podílela na vývoji lodi rovněž společnost Kongsberg, která zodpovídala za vývoj a dodávku základních technologií pro Yara Birkeland. Mimo jiné i senzory a veškeré integrované prvky pro vzdálené a autonomní operace, jakož i elektrické pohony, bateriové a řídicí systémy.
Plavby Yara Birkeland jsou částečně autonomní. Na palubě lodi jsou stále přítomní tři členové posádky, kteří dohlížejí na bezpečný chod lodi. V brzké době bude tato posádka o jednoho člena chudší. Hlavní řídící centrum, pro autonomní plavidla se nachází v Horten, odkud je loď monitorována. Pokrok a vývoj po stránce autonomie na této lodi je zase o kus dál. Automatické autonomní dokování a plavba jsou nyní na vyšší úrovni než před dvěma lety. Loď je schopná autonomně opustit přístaviště v Herøya, doplout do Breviku a přistavit u vykládacího mola a totéž na zpáteční cestě. Během této plavby je na palubě navigátor, který celou plavbu sleduje. I přes to, že pokrok v automatizaci lodi jde stále ku předu, prozatím nejde o plně autonomní plavidlo. Například kotvení lodi probíhá stále ručně. Ovšem ani zde není vidina plné automatizace příliš vzdálená. V současné době probíhají testy na robotických kotvících ramenech lodi, které mají v budoucnu nahradit i tuto funkci. Zde ale úroveň automatizace nekončí. Již brzy začne také testování systémů umělé inteligence, které budou řídit loď, rozhodovat o směru plavby na základě poznatků o okolí, ostatních lodích, překážkách či počasí.
Po dokončení dvouleté zkušební doby své působnosti Yara Birkeland v plném provozu, tedy ke konci roku 2024, mělo dojít k oficiální certifikaci autonomních operací. I přes velké úspěchy, stále probíhá zkušební provoz a její celkové dokončení po této stránce se předpokládá začátkem roku 2026. To proto, že vývoj technických řešení trval déle, než se očekávalo. I po stránce regulací jde o náročnou část, jelikož neexistují doposud žádné předpisy. Soulad mezi technickým vývojem a úřady měl velký dopad na pokrok celého projektu a pomalé tempo vývoje. Jedním z faktorů, které společnost sleduje, je také návratnost celého projektu. Doba návratnosti investic je velice dlouhá, ale věří, že publicita a zájem ze strany veřejnosti, zákazníků a rovněž přínos pro klima jsou velkou kompenzací.
Kromě Yara Birkeland se společnost aktivně zaměřuje na další projekty spojené s dekarbonizací. Společnosti Yara Clean Ammonia, North Sea Container Line a Yara Internatiol oznámily minulý rok, že Yara Eyde, bude první kontejnerová loď na světě poháněna amoniakem. Předpokládaný termín představení této novinky je plánován na rok 2026 historickou plavbou mezi Norskem a Německem.
Mohlo by Vás zajímat: