web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Ekonomická krize dopadá i na autonomní mobilitu

Ekonomická krize, která právě prochází světem, se nevyhýbá žádnému odvětví, tedy ani autonomní mobilitě. Důkazem je aktuálně probíhající vlna propouštění, která postihla i jedny z největších vývojářů systémů autonomního řízení. Prvním náznakem příchodu turbulentního období byla redukce počtu zaměstnanců firmy Argo AI, jež v červenci propustila kolem 150 zaměstnanců, což představovalo zhruba 6 procent z celkového počtu. Následně v říjnu pak firma Argo AI zcela ukončila svoji činnost, neboť oběma investorům, automobilkám Ford a Volkswagen, došla trpělivost s tolerováním kontinuálních finančních ztrát. Jak před krátkou dobou vyplulo na povrch, o záchranu této firmy se zajímala společnost Amazon, která již v dřívějšku koupila firmu Zoox, jež také vyvíjí autonomní řízení, tento zájem ale nakonec k žádnému reálnému kroku nevedl.

Nuro

Zakladatelé společnosti Nuro, Dave Ferguson a Jiajun Zhu, před svým autonomním doručovacím vozidlem první generace (foto: Nuro)

Tímto ale krize v autonomní mobilitě neskončila. V polovině listopadu oznámila velké propouštění společnost Nuro, která pracuje na vývoji autonomního doručovacího vozidla. V tomto případě se propouštění týkalo zhruba 300 pracovníků, což představovalo asi 20 procent firmy. Nejčerstvěji včera se na veřejnost donesly informace, že k propouštění se uchýlila také společnost Motional, za níž stojí automobilka Hyundai a firma Aptiv. V tomto případě společnost prozatím nesdělila konkrétní číslo, hovoří se však o desítkách zaměstnanců, kteří byli postiženi propouštěním. Ani špičce v oboru autonomní mobility, společnosti Waymo, se propouštění do budoucna nemusí vyhnout, neboť někteří z investorů mateřské společnosti Alphabet vyzvali k redukci výdajů, mimo jiné prostřednictvím snížení počtu zaměstnanců. Procházíme tedy značně nejistou dobou, takže lze očekávat, že napříč světem autonomní mobility bude nadále docházet k podobným krokům.