Estonsko nepřestává dokazovat, že se jedná o jednu z nejinovativnějších zemí nejen v Evropě, ale i na světě. V oblasti autonomní mobility to platí rozhodně stoprocentně. Nejúspěšnější autonomní doručovací roboty vznikly u estonské firmy Starship Technologies, na univerzitě v Tartu vyvinuli a testují systém autonomního řízení a na univerzitě v Tallinu pak dokonce vyvinuli celý autonomní minibus, který dnes komercializuje firma Auve Tech. Autonomními vojenskými stroji se zabývá estonská firma Milrem Robotics, naproti tomu dálkové řízení vyvíjí estonská firma ELMO Rent. Podobně se teleoperací a doručovacími vozidly zabývá tamější společnost Clevon, dříve známá jako Cleveron Mobility. Ta již úspěšně realizovala pilotní provoz v estonském městě Viljandi či nizozemském Eindhovenu. Nyní pod novým názvem Clevon rozšiřuje aktivity svých doručovacích vozidel Clevon 1 do dalších zemí.
Autonomní doručovací vozidlo Clevon 1 v Litvě (foto: Clevon)
V první řadě je to další pobaltský stát, a to Litva, kde na začátku září proběhl pilotní provoz vozidla Clevon 1 v litevském hlavním městě Vilniusu. Co se týče autonomní mobility v Litvě, v loňském roce se ve Vilniusu prezentovala firma Qibus se svým dálkově řízeným vozidlem. Tento týden pak Clevon vstoupil na severoamerický trh, když rozšířil své aktivity do Texasu, konkrétně do areálu AllianceTexas Mobility Innovation Zone v metropolitní oblasti Dallas-Fort Worth. V tomto areálu působí již delší dobu i firma Gatik, která vyvíjí autonomní řízení pro nákladní vozidla obsluhující takzvanou prostřední míli. Jen nedaleko pak testuje autonomní vozidla pro budoucí robotaxi také firma Aurora Innovation.