Dnešní svět dopravy je natolik rozvětvený, že není možné si ho představit bez jakékoliv regulace. Cíl všech dopravních orgánů je proto jasný, a to zajistit bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu a eliminovat přitom množství nehod, především těch smrtelných. To se sice daří, nicméně tempo poklesu se poněkud snižuje a vize nula, která by znamenala nulový počet usmrcených osob na silnicích, je stále v nedohlednu. Snaha ze strany automobilek je přijít s plně autonomním řízením, které by bylo natolik spolehlivé, že by se výrazně zvýšila bezpečnost, překážkou je ovšem legislativa. Současná legislativa je ve většině zemí přizpůsobena pouze pro využívání asistenčních systémů, které jsou ovšem také velmi přínosné, neboť pomáhají řidiči při jízdě a snižují jeho fyzickou a psychickou zátěž.
Harmonogram zavedení asistenčních systémů do povinné výbavy vozidel
Využívání asistenčních systémů a dalších technologických prvků má jistě smysl, což si vzala k srdci EU a od 6. července 2022 uvedla v platnost nová obecná nařízení o bezpečnosti vozidel (GSR). Nařízení zavádí řadu povinných pokročilých asistenčních systémů řidiče pro nové typy vozidel a také definuje právní rámec pro schvalování automatizovaných vozidel (L3) a vozidel zcela bez řidiče (L4). V rámci uvedení nařízení v platnost, pak Evropská Komise předloží letos v létě technická pravidla pro schvalování zmíněných typů vozidel, čímž se EU stane průkopníkem v této oblasti. Technická pravidla stanoví komplexní posouzení bezpečnosti a vyspělosti automatizovaných vozidel před jejich uvedením na trh. Budou se týkat zkušebních postupů, požadavků na kybernetickou bezpečnost, pravidel pro zaznamenávání údajů, jakož i požadavků na sledování bezpečnostní výkonnosti a hlášení incidentů ze strany výrobců vozidel. Schválené asistenční systémy se budou mírně odlišovat pro osobní vozidla, autobusy i těžká užitková vozidla, přičemž půjde o následující: Inteligentní rychlostní asistent (ISA), systém detekce při couvání (REV), varování v případě ospalosti (DDR-AW) nebo rozptýlení (ADDW) řidiče, zaznamenání dat událostí (EDR) a signál nouzového zastavení (ESS). Pro autobusy a nákladní vozidla bude vyžadován i informační systém mrtvých úhlů (BLIS), varování před srážkou chodců a cyklistů (PCW) a systém monitorování tlaku v pneumatikách (TPMS). Harmonogram, kdy budou jednotlivé asistenční systémy součástí povinné výbavy vozidel je znázorněn na obrázku. Je však možné, že dojde i k dalším úpravám, neboť pokrok zkrátka nezastavíme.