Společnost EasyMile je předním hráčem v oblasti autonomní mobility a technologie samořízení. Easymile se specializuje na vývoj samořídících se vozidel pro první a poslední míli, což zahrnuje různé aplikace od samořídících autobusů ve městech po autonomní vozidla pro průmyslové a logistické účely. Společnost se pyšní svým globálním dosahem a úspěšnými projekty po celém světě, přičemž klade důraz na bezpečnost, efektivitu a udržitelnost v oblasti autonomní mobility. Jedním z příkladů je úspěšné nasazení vozidla TEDDY v americkém národním parku Yellowstone, jehož účelem je zkoumání možností fungování autonomních minibusů v podmínkách národních parků. Nebo například nasazení autonomního minibusu EasyMile EZ10 na veřejných komunikacích v norském městě Kongsberg a to bez přítomnosti bezpečnostního řidiče na palubě.
V této trajektorii úspěšných nasazení společnost pokračuje otevřením prvního centra pro vzdálené sledování kyvadlové dopravy bez řidiče. Společnost ve Finském městě Tampera od ledna letošního roku autonomně převáží cestující v oblasti Ahvenisjärvi v Hervantě a z konečné zastávky tramvaje poskytuje kyvadlovou dopravu do Lintuhytti. Mezi pravidelné zákazníky patří důchodci, pro které je tato služba obzvláště výhodná a kteří si užívají pohodlí a spolehlivosti, kterou robotické autobusy poskytují. Kromě toho si tento inovativní způsob dopravy oblíbili také lidé s kočárky a dětskými vozíky, kteří oceňují jeho dostupnost a snadné cestování. Aby byl zajištěn hladký a zejména bezpečný provoz doprovází každý ze tří autonomních autobusů, které jsou v současné době v Hervantě v provozu, bezpečnostní řidič.
Autonomní minibus EZ 10 francouzské společnosti EasyMile (foto: EasyMile) Ilustrace pracovního místa vzdáleného dohledu (foto: futurism)
Cílem centra pro vzdálený dohled, které provozuje společnost REMOTED, je podpořit bezpečnost řidičů a usnadnit přechod od fyzického dohledu nad vozidlem k dohledu na dálku. Vzhledem k tomu, že pilotní program již probíhá v Hervantě, kde cestující projevili s robotickými autobusy velkou spokojenost, je konečným cílem dosáhnout plné autonomie a odstranit potřebu bezpečnostních pracovníků na palubě. Postupně se tak bude snižovat závislost na bezpečnostních řidičích tím, že umožní dálkové ovládání, což má i ekonomické výhody, neboť jeden dozorce může sledovat více vozidel, což vede k úspoře nákladů a zvýšení efektivity provozu.
Probíhající testovací fáze se zaměřuje také na zkoumání možností funkcí dálkového ovládání. Příkazy, jako je spuštění vozidla, jeho zastavení a otevření dveří, mohou být vydávány na dálku, což dále zvyšuje autonomní schopnosti robotických autobusů. Kromě toho společnost REMOTED plánuje do procesu monitorování integrovat otevřená data, včetně informací o počasí a dopravě. Autobusy vybavené kamerami poskytují vzdáleným dozorcům vizuální zpětnou vazbu v reálném čase, což jim umožňuje rychle odhalit a řešit případné problémy. Jednou z hlavních výzev při přechodu na plně autonomní provoz je zvládání neočekávaných situací, zejména způsobených jinými řidiči na silnici, například špatně zaparkovaná vozidla, nebo nebezpečné předjíždění autobusu jinými vozidly. Navzdory těmto problémům si kyvadlová autonomní doprava vysloužila pochvalu od cestujících. Pohodlí a spolehlivost tohoto inovativního způsobu dopravy si již vyzkoušelo více než 4 000 cestujících v Hervantě a přes 1 000 v Lintuhytti.
I naše redakce si na vlastní kůži vyzkoušela cestování autonomními minibusy a o tom jak se nám to líbilo si můžete přečíst zde.