Dalším zajímavým trendem, který můžeme v autonomní mobilitě sledovat, jsou přibývající aktivity firem zabývajících se autonomním řízením v oblasti vývoje vlastní senzoriky. Asi nejznámější je v tomto směru firma Waymo, jež si vyvinula vlastní LiDAR nazvaný Honeycomb. Ten je vyvinutý takříkajíc na tělo systému autonomního řízení vozidel Waymo, společnost jej ale také nabízí dalším zájemcům, ti však nesmí být její přímou konkurencí. Zákazníci se proto rekrutují například ze sféry automatizovaných průmyslových prostředků či automatizovaných zemědělských strojů. Jiným příkladem firmy vyvíjející autonomní řízení i vlastní senzory je americká společnost Argo AI, která je známá zejména díky své spolupráci s automobilkami Ford a Volkswagen. Ta letos 4. května představila LiDAR, který se může pochlubit až 400metrovým dosahem a 360stupňovým pokrytím, přičemž podle výrobce nemá problémy s detekcí i velice tmavých objektů, což v současnosti patří k jedněm z problémů systémů autonomního řízení.
Ford Escape se čtvrtou generací systému autonomního řízení a LiDARem firmy Argo AI (foto: Argo AI)
Proniknutí firmy Argo AI do oblasti vývoje vlastního LiDARu bylo umožněno akvizicí firmy Princeton Lightwave v roce 2017. Tu o sedmnáct let dříve spoluzaložil fyzik Dmitrij Garbuzov působící na Princetonské univerzitě v New Jersey, který patřil k předním průkopníkům v oblasti diodových laserů pracujících s kontinuální vlnou. Argo AI uvádí, že hlavní předností tohoto nového LiDARu je jeho schopnost detekovat jednotlivé fotony, díky čemuž je možná právě i velice dobrá detekce objektů, které odráží méně než 1 procento dopadajícího světla. Dalším vývojářem autonomních vozidel, který se zaměřuje na vývoj senzorů pod vlastní střechou, je firma Aurora Innovation, která v roce 2019 zakoupila firmu Blackmore, s jejíž pomocí vytvořila LiDAR nazvaný FirstLight. V letošním roce k ní Aurora přikoupila další firmu zabývající se LiDARy, a to společnost OURS Technology. Z publikovaných vyjádření plyne, že toto provázání sektorů je klíčem k budoucí komercializaci a škálovatelnosti systémů autonomního řízení. Jiným příkladem propojování firem působících ve vývoji autonomního řízení a senzorů je akvizice výrobce radarů Astyx společností Cruise.