Americká společnost Ike, která se specializuje na vývoj systémů autonomního řízení pro nákladní vozidla, oznámila první zákazníky pro svůj produkt. Jsou jimi dopravci NFI, Ryder a DHL, kteří dohromady poskytnou tisíc nákladních vozidel pro zástavbu technologie společnosti Ike. Firma řadí svůj produkt do kategorie "software jako služba" (SaaS, Software-as-a-Service), což znamená, že sama neprovozuje flotilu autonomních vozidel pro komerční účely, nýbrž logistickým společnostem prodává svůj systém autonomního řízení, který integruje do vozidel v jejich flotile. Tato integrace obnáší vybavení vozů senzorikou, výpočetní technikou, podpůrnými mechanickými systémy a samozřejmě softwarem, který se stará o řízení. Primárně je systém orientovaný na jízdu po dálnici. Řidič tak manuálně řídí od odjezdu z logistického centra na dálnici, kde aktivuje systém firmy Ike, jenž se postará o jízdu až do doby, kdy následuje sjezd z dálnice a příjezd do dalšího logistického centra, o což se opět postará řidič vozu.
Nákladní vozy tří zákazníků firmy Ike bok po boku (foto: Ike)
Vývoj posledních měsíců naznačuje, že autonomní nákladní doprava se dostává do centra zájmu stále širšího spektra vývojářů systémů autonomního řízení. Byť zkraje letošního roku ukončila své aktivity firma Starsky Robotics, jež patřila k nejviditelnějším vývojářům autonomních nákladních vozidel, celosvětová epidemie nového koronaviru zafungovala jako silný podnět pro rozvoj segmentu doručování zásilek autonomními prostředky. V průběhu léta proto bylo možné sledovat celou řadu oznámení týkajících se právě rozmachu autonomní logistiky. Stát Ohio finančně podpořil vybudování dálničního koridoru pro autonomní nákladní vozidla, firma Aurora vyvíjející autonomní řízení rozšířila své portfolio o nákladní vozidla a oznámila jejich tesování v Texasu, kde se svými třinácti autonomními nákladními vozidly nově operuje též firma Waymo. Mezitím v Oregonu a Idahu firma Locomation realizovala komerční přepravu nákladu autonomními nákladními vozy. Pro společný vývoj autonomních náklaďáků se v neposlední řadě rozhodl i vývojář autonomních systémů TuSimple a výrobce nákladních vozidel Navistar. Na segment přepravy menšího množství nákladu na kratší vzdálenosti se pak zaměřuje firma Gatik. Bezpochyby budou aktivity v tomto směru do budoucna dále narůstat a dočkáme se dalších zajímavých oznámení. Prozatím však zakázka firmy Ike zůstává nejvýznamnějším úspěchem na poli autonomní logistiky.