Čínské společnosti Pony.ai bylo dne 19. listopadu letošního roku kalifornským Úřadem pro motorová vozidla odebráno povolení k testování autonomních vozidel bez bezpečnostního řidiče za volantem. Toto povolení přitom společnost obdržela jako teprve osmá v pořadí letos 21. května. Firma Pony.ai zároveň měla se svými autonomními vozidly Hyundai Kona v Kalifornii velké plány, neboť příští rok chtěla veřejnosti zpřístupnit robotaxi. Tyto plány budou ztrátou povolení k testům bez bezpečnostního řidiče velmi pravděpodobně negativně ovliněny.
Autonomní vozidlo Hyundai Kona firmy Pony.ai v Kalifornii (foto: Reuters)
Žádné oficiální vyjádření ohledně důvodu odebrání povolení zveřejněno nebylo, takže o příčinách tohoto kroku můžeme pouze spekulovat. Jedna souvislost se však nabízí. Letos 28. října deset minut před jedenáctou hodinou dopoledne došlo v kalifornském městě Fremont k nehodě autonomního vozidla Hyundai Kona firmy Pony.ai, které krátce po odbočení doprava během změny jízdního pruhu vjelo na středový dělicí ostrůvek, kde došlo ke srážce se svislým dopravním značením. Vozidlo utržilo středně závažné poškození přední části a podvozku. Není sice známo, zda byl v době nehody za volantem přítomný bezpečnostní řidič, ale vše nasvědčuje tomu, že pravděpodobně nebyl. Pakliže tomu tak skutečně bylo, dává rozhodnutí kalifornského Úřadu pro motorová vozidla naprostý smysl. Na tomto případu je vidět, že tamní úřady konání vývojářů autonomních vozidel bedlivě sledují a neprodleně jednají, je-li třeba. Zároveň je to důvod k posílení obezřetnosti vůči reálným schopnostem autonomních vozidel čínských firem.