Čínská firma Pony.ai to nemá s testováním svých autonomních vozidel ve Spojených státech amerických jednoduché. Loni 28. října totiž jedno z jejích autonomních vozidel Hyundai Kona bez bezpečnostního řidiče za volantem havarovalo v kalifornském městě Fremont, v důsledku čehož firma přišla o povolení k testování autonomních vozidel bez operátora na palubě. Na základě přezkoumání dat týkajících se této nehody Americkým národním úřadem pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) byla společnost Pony.ai vyzvána k opravě řídicího systému novým zdrojovým kódem. V úterý 24. května letošního roku pak firma Pony.ai přišla i o své dřívější povolení k testům autonomních vozidel s bezpečnostním řidičem v Kalifornii. Tamní Úřad pro motorová vozidla k tomuto rozhodnutí přistoupil po přezkoumání žádosti firmy o prodloužení platnosti povolení k testům, z něhož vyplynulo, že z celkem 71 bezpečnostních řidičů firmy Pony.ai měli tři záznam za porušení dopravních předpisů. To je v rozporu s požadavky, které stát Kalifornie na zájemce o testování klade. S okamžitou platností tak byla čínská firma zbavena všech povolení a v současné chvíli nesmí v Kalifornii svá autonomní vozidla testovat.
Autonomní vozidlo Lexus RX 450h firmy Pony.ai v Číně (foto: National Business Daily)
Pony.ai není jediným potížistou mezi čínskými firmami v Kalifornii. Loni nechvalně proslula firma WeRide, když jeden z jejích bezpečnostních řidičů spal za jízdy na dálnici poblíž města San José. Incidenty tohoto typu pak vcelku oprávněně vyvolávají pochybnosti nad skutečným stavem čínské autonomní mobility. Málokdy totiž víme víc než to, co nám tamní firmy přímo ukážou. Pravdou nicméně je, že v Číně samotné patří Pony.ai mezi nejaktivnější vývojáře, neboť tam testuje a dokonce i v rámci robotaxi provozuje svá autonomní vozidla hned v několika městech.