Elektromobily jsou trendem, který získává na síle, nicméně stále se jedná o produkt, který není finančně příliš dostupný nejširší veřejnosti. Firmy podnikající v tomto segmentu si tuto skutečnost samozřejmě uvědomují a postupně se snaží cenu elektromobilů snižovat. Zasadit se o zpřístupnění elektrických vozidel většímu počtu lidí se nově snaží i dánský automobilový designér Henrik Fisker, který proslul zejména svojí prací pro automobilky BMW a Aston Martin. Mimo to se snažil prosadit i se svou vlastní značkou Fisker Automotive nabízející luxusní plug-in hybridní vůz Fisker Karma, po pěti letech však firma skončila. Nyní ve Spojených státech společně se svou manželkou Geeta Gupta-Fisker založil novou společnost Fisker Inc., jejímž cílem je nabídnout cenově přijatelnější elektromobil pojmenovaný Ocean. Pořizovací cena tohoto vozu by měla činit 37 500 dolarů (přibližně 800 tisíc korun), přičemž k prvním zákazníkům by vozy Ocean měly putovat v závěru roku 2022, načež v následujícím roce společnost plánuje produkci padesáti tisíc vozů ročně (pro srovnání, Tesla v loňském roce dodala zákazníkům téměř půl milionu vozů). Cena stále ještě není úplně lidová, v porovnání s konkurencí se však jedná o významný pokles. Hlavní zásluhu na tom má spolupráce se společností Magna, jež se podílí na vývoji, a která by elektromobily Ocean měla pro Fisker vyrábět. Na rozdíl od jiných firem usilujících o vstup na trh s elektromobily tak nebude Fisker muset v prvé řadě budovat továrnu na výrobu vozidel, což je pochopitelně naprosto zásadní počáteční investice. Díky tomu mohou být vozy levnější. Na oplátku získala Magna šestiprocentní podíl ve firmě Fisker Inc. Podle všeho podobným způsobem jako Fisker přemýšlí i japonská firma Sony v souvislosti se svým vozem Vision-S, na němž rovněž spolupracuje s firmou Magna, v jejíž prostorách v rakouském Grazu prototyp tohoto vozu vznikl. Na stejném místě by měla probíhat i výroba vozu Fisker Ocean. Tamní pobočka Magna Steyr již vyrábí vozy pro BMW, Daimler nebo Toyotu. V kontextu tohoto webu je nejzajímavější, že Magna by pro vůz Ocean měla kompletně vyvinout i pokročilé asistenční systémy řidiče druhé úrovně automatizace. Ty by kromě kamer a ultrazvukových senzorů měly používat i novou generaci digitálního zobrazovacího radaru, pro který se používá i označení 4D radar, v tomto případě od firmy Uhnder.
Elektromobil Fisker Ocean (foto: Fisker Inc.)
Tato spolupráce s firmou Magna na prvcích automatizace ukazuje na důležitý trend. Totiž ten, že nestačí pouze uvést na trh elektromobil, ale takový vůz by měl být vybaven i pokročilými asistenčními systémy řidiče, neboť potenciální zákazníci již mají tato očekávání. Jedná se o precedens, na němž má zcela bezesporu hlavní zásluhu automobilka Tesla prostřednictvím svého asistenčního systému Autopilot. Elektrický pohon a prvky automatizace jsou tak etalonem, k němuž by se noví hráči v této oblasti měli v zájmu konkurenceschopnosti hlásit.
Nárůst počtu zcela nových firem, jež se snaží prosadit na nově vznikajícím trhu s elektromobily, do značné míry připomíná internetovou horečku (tzv. dot-com bubble) z přelomu tisíciletí, kdy s nástupem masovějšího využívání internetu vznikalo velké množství firem postavených na této platformě, které se pokoušely v tomto novém světě prorazit a samozřejmě co nejvíce vydělat. Podpora elektromobility vytváří podobné prostředí, jež svojí atraktivitou láká nové zájemce o účast. Takže kromě společnosti Fisker tu jsou další americké firmy jako například Rivian, Lucid Motors či Canoo, britský Arrival a zejména čínské firmy NIO, Xpeng, Li Auto nebo třeba Byton. Prakticky všechny z nich taktéž pracují na nějaké formě automatizace řízení. Budoucnost teprve ukáže, které z těchto nově založených firem snažících se reprodukovat úspěch firmy Tesla v doméně elektrických vozidel budou úspěšné, a které nikoli. O svoji budoucnost se totiž pochopitelně nechtějí připravit ani klasické automobilky, jež elektromobilitu začaly také brát vážně, tudíž se toto prostředí stalo vysoce konkurenčním.