web Autonomne.cz

odkaz na homepage

Ford nabídne nové funkce asistenčních systémů

Druhá úroveň automatizace bývá často označována i výrazem „hands-off", tedy bez nutnosti držet ruce na volantu, neboť vozidlo by mělo umět držet jak rychlost a aktivně ji přizpůsobovat podmínkám, tak i zajistit jízdu v pruhu. Ovšem ne vždy výrobce automobilu umožní sundat ruce z volantu na delší dobu, protože řidiči mají tendenci polevit v pozornosti, což ale u systému druhé úrovně automatizace nelze. Skutečná „hands-off" jízda je tudíž podmíněna spolehlivým monitorovacím systémem, který neustále kontroluje, jestli řidič věnuje pozornost provozu. Pokud ano, vůz nevyžaduje mít ruce na volantu. Jestliže však řidič přesměruje svoji pozornost jinam, vůz jej upozorní a případně i deaktivuje asistenční systémy. Americká automobilka Ford v oblasti monitorovacích systémů řidiče udělala dle všeho natolik výrazný pokrok, že nově oznámila, že její vozy budou od roku 2021 disponovat schopnostmi pro jízdu bez nutnosti držet ruce na volantu. Tuto funkcionalitu má nabídnout balíček asistenčních systémů nazvaný Ford Co-Pilot360 prostřednictvím Active Drive Assist. Ten by se měl objevit jak v nedávno představeném novém SUV elektromobilu Mustang Mach-E, tak i ve Spojených státech enormně oblíbeném pick-upu F-150. Kromě toho Co-Pilot360 dovolí bezdrátové aktualizace (OTA, Over-The-Air).

Ford

Systém Ford Co-Pilot360 umožní díky funkci Active Drive Assist jízdu bez nutnosti držet volant (foto: Ford)

Ford není prvním výrobcem, který „hands-off" jízdu nabídne. Od podzimu roku 2017 touto funkcionalitou disponují vozy CT6 automobilky Cadillac díky systému Super Cruise, který umožňuje jízdu bez držení volantu na zhruba 320 tisících kilometrech amerických dálnic. Od konce roku 2019 japonský Nissan nabízí systém ProPilot 2.0 ve vozech Nissan Skyline, který dovoluje „hands-off" jízdu na dálnicích v Japonsku. V obou případech jsou systémy založené na detailně zmapovaném prostředí, takže vozidlo disponuje přesnými mapami daných silnic, a pokročilém zařízení pro sledování pozornosti řidiče.