Trendem posledních roků je takzvaná mikromobilita neboli městské přesuny na menší vzdálenosti, zpravidla s využitím malých elektricky poháněných prostředků, nejčastěji elektrokoloběžek. Ale podobně jako i u jiných inovací, i v tomto případě se kromě celé řady přínosů pro uživatele objevují nepříliš pozitivní vedlejší celospolečenské důsledky. Řeč je o bezohledném chování uživatelů elektrokoloběžek, kteří nejen svou jízdu mnohdy ohrožují své okolí, ale po příjezdu do cíle cesty mají tendenci zcela bezmyšlenkovitě odstavit dopravní prostředek, který tak často omezuje chodce či jiné účastníky provozu. S těmito problémy se nepotýká jen Praha, ale i další evropská a světová města. Snahu řešit alespoň problém s nevhodným parkováním elektrokoloběžek projevila automobilka Ford. Ta prostřednictvím své dceřiné firmy Spin, která se soustřeďuje právě na mikromobilitu a provozuje flotilu těchto strojů, zahájila spolupráci se společností Tortoise, která dodá svůj systém dálkového řízení do tříkolových elektrokoloběžek S-200. Díky dálkovému řízení bude možné z dispečerského střediska koloběžku přeparkovat, pokud teleoperátor vyhodnotí, že svým umístěním omezuje okolí, případně ji bude možné přemístit na lukrativnější pozici, kde bude větší pravděpodobnost, že si ji vypůjčí někdo další. Testovací provoz flotily až tří set těchto koloběžek by měla firma Spin zahájit ve městě Boise ve státě Idaho, přičemž v průběhu roku by se působnost měla rozšiřovat do dalších severoamerických a taktéž evropských měst.
Elektrokoloběžka Spin S-200, která bude vybavena systémem pro dálkové řízení (foto: Spin)
O mikromobilitě a elektrokoloběžkách se na tomto webu zmiňujeme proto, že u nich využité dálkové řízení je jednou z technologií, jež je úzce spojená s autonomní mobilitou. Dálkové řízení neboli teleoperace umožňuje na dálku ovládat dopravní prostředky, které si, třeba v případě autonomního vozidla, nedokážou s nastalou situací samostatně poradit a vyžadují asistenci člověka. Aplikace teleoperace do eletrokoloběžek představuje vskutku zajímavou inovaci, neboť si vyžaduje řešení, které je patřičně malé a energeticky nenáročné. Teleoperace nicméně není neznámá ani v českém prostředí, neboť se jejímu vývoji věnuje brněnská firma Roboauto. Kromě autonomních silničních vozidel lze její uplatnění nalézt i u těžké stavební techniky anebo třeba lodí.