Mezi hlavní otázky v oblasti autonomního řízení patří porovnání funkčnosti a účinnosti jednotlivých řídících senzorů. Někteří výrobci preferují lidar jiní zase obyčejný radar a někteří se spoléhají pouze na kamery. V každém případě se však všichni dodavatelé zmíněných senzorů snaží o co možná nejspolehlivější fungování svého produktu. Lidar je dlouhodobě považován za jednu z nejpřesnějších a nejpokročilejších technologií pro asistenční systémy řízení (ADAS). Je to zejména díky jeho pozitivním vlastnostem, mezi které patří měření vzdálenosti k objektům či vytváření podrobné 3D mapy okolního prostředí. Jeho výborné vlastnosti ovšem naráží na negativní dopady povětrnostních podmínek, zimního počasí nebo vysokou vlhkost. U lidaru je známé, že jejich spolehlivost je velmi ovlivněna okolními vlivy. Jedná se zejména o pokrytí ledem, sněhem či ovlivnění mlhou. S určitým typem řešení se představila společnost Canatu. Ta představila fóliový ohřívač, který má vyřešit problémy s udržováním senzoru v čistotě pro maximální funkční spolehlivost.
Umístění lidaru do střešní části vozu pro autonomní řízení (foto: Webasto)
Fóliový ohřívač lidaru vznikl ve spolupráci německého dodavatele pro automobilový průmysl Webasto, a společností Canatu, která je finský dodavatel a vývojář uhlíkových nanomateriálů pro automobilový průmysl. Společné úsilí přineslo integraci fóliového ohřívače do střešního senzorického modulu (RSM). RSM výrobcům vozidel poskytuje možnost integrovat senzory pro ovládání pokročilých asistenčních systémů do střešního prostoru vozidla s ochrannou zahřívací fólií. Hlavní výhodou implementace těchto senzorů do střešního prostoru je optimální detekce. Je zde výhled do všech stran a vyvýšené umístění je velmi vhodné zejména pro lidar, který tak lépe může provádět 3D mapování prostředí. V těchto prostorách však může být lidar ještě více náchylnější k vlivům okolního prostředí než v kterýchkoliv jiných místech. Integrace fóliového ohřívače však zajišťuje správnou funkčnost lidaru a tím je tak dosažena maximální spolehlivost pokročilých asistenčních systémů. Stejné fóliové ohřívače pak lze také použít pro kamerové systémy. Samotná fólie je průhledná a bez jakéhokoliv mechanického zapojení. Její aktivace je rychlá, rovnoměrná, energeticky nenáročná a zejména pak je schopná se zahřívat rovnoměrně po celé ploše snímače. Tím je zabráněno jakémukoliv optickému zkreslení, které by mohl lidar chybně vyhodnotit. Výrobním materiálem fólie je polykarbonát a na lidar je implementován již v procesu výroby.
Toto řešení ochrany lidaru se zdá být velmi efektivní jak z hlediska implementace tak z ekonomického hlediska. To, jestli se dané řešení uchytí globálně u samotných automobilek, ukáže až jejich následná prodejnost.